Möte med Hemköp Masthugget - 30 okt 2018

Jag, Kexin och Sam träffade idag Tim som jobbar på Hemköp, i begäran av butikschefen. Han sa att vi inte kunde slänga matavfall i de vanliga sopcontainer och att vi bör ta med allt. Jag förklarade att det inte är möjligt för oss i nuläget, så vi försökte hitta olika lösningar.

  • Sam ska ringa personen som brukade hämta matavfall där åt bonder och kolla om han kan fortsätta hämta matavfall om vi delar med oss av svinn (kanske om han hämtar samma dag eller dagar emellan), eftersom han vill inte bara hämta skräp. Jag är skeptisk till att han går med på det, men vi får se…

  • Jag kollar med Studiefrämjandet om det går att ordna kompost eller nån bra avfallsbehållare till Kommersen (Cykelköket ska öppna nästa vecka, de håller på att bestämma dagar, så det blir mycket lättare att göra upphämtningar)

I värsta fall får Hemköp bestämma att vi inte längre samarbetar och att de går tillbaka till deras gamla samarbete med bondegubben. Eller så får de ordna en riktig hantering av matavfall.

Vi lämnade en påse och en låda med skräp där i rummet idag och ska kolla hur de löser det (om skräp är kvar på fredag…). Vi bad dem också att hålla koll på folk som kommer i tider som inte är uppsatta för oss.