Uppstart Solikyl Älvängen

@marie-eriksson skrev via mejl:

Jag jobbar vidare med att skaffa samarbeten i Älvängen. Några caféer och restauranger har blivit informerade och jag har fått slut på broschyrer.
Jag hade en sparad som jag tänkte kopiera men upptäckte att någon hade kladdat med en penna på baksidan så jag undrar om det finns någon pdf eller så som jag kan få för att skriva ut? Ska se om jag kan få tag i chefen för Netto, de öppnar ju först kl 8 på morgonen så finns inte chefen på plats på eftermiddagen får jag lämna en broschyr och försöka få tag i honom på telefon istället. Tänkte åka till Ica i Älvängen i morgon bitti. Coops butikchef pratade jag med igår och enligt honom slänger de knappt nånting. De jobbar väldigt mycket på att ha minimalt med svinn vilket ju är positivt om det stämmer!

Spännande! Det finns broschyrer att ladda ner och skriva ut i denna tråd, i pdf-format.

Jag undrar om Coop har redan ett samarbete då. Det helt enkelt omöjligt att inte slänga nånting om de inte redan har ett samarbete som de regelbundet skänker mat till. Därför ska man inte ens fråga om de har matsvinn, utan vad de gör med matsvinnet. Man alltid komma in som vanlig nyfiken kund och fråga personalen om de har ett samarbete.

Hoppas det går bra med ICA och Netto! Hör av dig om du känner att en mejl från kontakt@solikyl skulle hjälpa något.

Jag hade turen att kunna träffa cheferna för ICA och Netto och de var intresserade av samarbete, speciellt ICA var väldigt intresserade :slight_smile:

2 gillningar

Heja!! Vad bra!

Kommer ni mötas för att planera samarbetet? Vad blir nästa steg? Jag tycker att om ICA går med på det, så välj ICA (svårt att starta 2 samtidigt om man inte har strukturen på plats), eller iaf butiken som ligger närmaste och där det blir lättaste att hämta i en mängd som går att hantera, vilket beror på butikens storlek.

Om får föreslår så blir det här nästa steg:

  • Bestämma en dag och tid i veckan med butikschefen för att hämta och komma överens om en rutin för hämtning. Efter ett tag när ni kommit igång, rutinen sitter och det finns flera volontärer, kan man börja hämta flera dagar i veckan.
  • Nå ut till människor som bor i området (på Internet, eller mun till mun eller affischering)
  • Börja bekanta dig med Karrot, skapa en grupp där för Älvängen/Nödingen (vi kan hjälpa med detta) och bjuda in folk som vill vara volontärer dit. Det finns flera anledningar till varför Facebook inte är ett bra forum för organisering och det kan vi ta sedan, men det är bra för att nå ut till folk iaf.
  • Komma överens med Fritidsbanken om rutinen för utlämning av mat och städning av kylskåpet efter ni vet hur det ska gå till med butiken

Något mer? Hör av dig om du behöver hjälp med något @marie-eriksson. Det kan vara bra också att ses och snacka när du har vägen förbi Gbg. Det kan vara en hangout på en fredagskväll eller nästa möte den 8e Feb. Den 2a har vi också ett öppet hus på Fixoteket Bergsjön.

Jag har kommit igång nu och har levererat mat från ICA i Älvängen. Jag talade med en kille som jag tror jobbar på cykelköket i Gamlestan sist när vi hade möte på Mötesplatsen i Brunnsbo 10/1 Han frågade om jag körde förbi stan nåt på väg hem från mitt arbete som ligger i Mölnlycke. I så falla skulle jag kunna hämta en del mat och dela ut i Älvängens kylskåp. Jag brukar nästan aldrig ta bilen till jobbet men idag fick lov att göra det för Ale-kuriren ville göra en artikel och ville ha med mig när jag gjorde första lämningen i morse. Skulle det vara så att det finns något som jag kan ta med mig idag? Om något ställe kanske har för mycket av något tänkte jag. Helst östra sidan av göteborg då så jag inte behöver ta så stor omväg. Jag åker förbi Göteborg vid 16-tiden. Mvh Marie

1 gillning

Wow, vad snabbt det gick! Bra jobbat, Marie!
Du får ju absolut hämta maten från Gamlestan då och då, det var @tomasz du snackade med.

Vad har du kommit överens med ICA? Hur går det med att få in flera som kan hjälpa dig med leveransen? Jag ska bjuda in dig till vår Karrot-grupp så du kan börja med bekanta dig med verktyget. Och sådana snabba hjälpförfrågningar funkar bäst där, för att det är där alla maträddare finns. Och när flera maträddare finns där i området så kan vi klura på om det är en idé att skapa en egen grupp på Karrot.

Kan vara intressant för @Carina också som bor inte långt därifrån

Jag ska träffa Carina som bor i Nödinge idag plus en annan kvinna som bor i Älvängen. Vi ska ses i eftermiddag på Fritidsbanken och prata igenom hur vi ska lägga upp hämtningarna. ICA vill helst att vi kommer runt 9 på morgonen. Då har de hunnit göra allting redo som skulle ha slängts. De har ett kylrum som vi når från lastbryggan, bara att hämta alla morgnar vi kan. Blir nånting sen stående där för länge tar de bara och slänger det istället. Jag får svårt eftersom jag måste åka till jobbet före 8 men som tur är ville de här två damerna gärna hjälpa till.

Schysst! Jag märkte från bilderna att det inte fanns riktlinjerna på kylarna. Ja, det är en tråkig text , men alltid bra att ha så man vet vad som gäller och inte får fel förväntningar. Vi vill inte att folk ska slippa tänka på den maten de räddar och tar eget ansvar. :slight_smile: