Dagordning styrelsemöte 07-08-2020

Här är mitt förslag till dagordning för nästa styrelsemöte. Lägg till punkterna om ni har…

1 - Hur ska vi hantera en samarbetsansvarig som vägrar att kommunicera och samarbeta med oss? Ska hen kunna fortsätta att tala i Solikyls namn?

2 - Nya volontärer - det finns för närvarande en halvorganiserade arbetsgrupp och förslag på att ändra sättet att ta emot nya ansökan, godkänna och välkomna nya volontärer i gruppen. Hur kan vi aktivera arbetsgruppen så att vi kan få flera att ta emot nya volontärer genom en tydlig process?

3 - Ta fram en plan för styrelsen att bearbeta (tillsammans med andra) de viktigaste frågor enligt verksamhetsplanen. Hur ska vi lägga upp arbetet framöver?

4 - Kommersen - hur ser framtiden ut? Kan/behöver vi skaffa nya lokaler?

Ang punkt 2 så kan jag lämna förslag. Solikyl på fixoteket låter volontärer prya / praoa ngr ggr för att känna sej för i alla arbetsuppgifterna och om vad allt handlar om. - rädda maten. här blir det på så sätt lokalnära volontärer som kan ställa upp med kort varsel.
Och när dom ansöker tar det i regel lång tid att bli godkända. frågorna helt ok - men jag tycker det borde finnas en ansvarig på varje enhet som kan godkänna vederbörande. För oss har det med prao fungerat fint - då vi numera aldrig riktigt vet när det kommer mat, och man snabbt försöker mobilisera för att få in volontärer.
Som sagt ett tips
/ Elke

1 gillning

Ang 1 X = samarbets ansvarig. Följer X stadgarna? Om X inte är samarbetsvillig o inte svarar, eller för en dialog, så kan det väl ses om inte intresserad. tiden anses normalt vara 1 månad.
Vad gör ni med alla volontärer som inte har varit aktiva på väldigt länge ?( 6 mån) finns det nån gräns för att man, tex får söka om o bli volontär?
Kan tänka mej att det finns en hel del volontärer som kanske inte är aktiva av en eller annan anledning.
Förslg är att man aviserar ändringen och alla som inte svarar tas bort o är välkomna att söka igen när det blir aktuellt igen. (ev ändra i stadgar)
Är X fortfarande aktiv ? talar han ofördelaktigt om solikyl?
/ Elke

Tack, Elke. Jag tycker också att det är en bra idé att ha någon ansvarig i varje stadsdel eller lokal, men just denna fråga ska diskuteras och beslutas i den här arbetsgruppen. Alla deltagare i gruppen ska vara överens och ha samma förståelse för vilken process det gäller för att bli godkänd. Vi har också pratat om att kräva en introduktion på två olika platser innan man bli godkänd.

Men som sagt, detta ska pratas inom arbetsgruppen och tanken är att på styrelsemötet vi kommer att definiera vilka som är med och hur vi bjuder in andra aktiva volontärer. Det var min tanke iaf… Är du eller någon annan på Fixoteket intresserad av att vara med i denna arbetsgrupp? Det vore bra tycker jag.

Det finns olika frågor här och jag ska försöka svara alla…
Ang personen ifråga vill jag inte komma in i detaljer eftersom det här är ett offentligt forum. Jag anser att hen motarbetar styrelsen med flyt, faktiskt vägrar att kommunicera (handlar inte om ointresse) och försöker att skapa en uppdelning inom gruppen. Jag anser personens handlingar som allvarliga och därför vill ta upp frågan, men det får bli mötet som avgör det och bäst att detaljerna inte diskuteras just i detta forum.

Ang inaktivitet av volontärer så har vi aldrig bestämt eller diskuterat något. Det enda som händer per automatik i Karrot är att alla som inte besöker gruppen inom en viss tid (jag tror 6 månader) markeras som inaktiv, vilket innebär bara att man slutar få aviseringar. Man blir markerad som aktiv igen bara genom att besöka gruppen. Efter ett års inaktivitet så blir man automatiskt utesluten av gruppen.

Tack för svar, tänkte att när du lägger upp agenda - så kan man komma med förslag som diskuteras på styrelsemötet.
Och tack för erbjudande om att vara med i arbetsgrupp - men jag sitter redan med i 3 styrelse uppdrag och fritidsodlar på 3 lotter /koloni, samt lite solikyl schemat är fullt :slight_smile: kan inte ta på mej mer just nu.

Förslag är alltid välkomna! Just detta som handlar att ta emot nya volontärer kommer vi ta upp inom arbetsgruppen/välkomstgruppen. Vi har nu skapat en plats för diskussion på Karrot:

[+] Välkomstgrupp

Jag förstår att du inte kan vara med. Men fråga gärna om någon annan som är aktiv på Fixoteket vill ta på sig den rollen.