Dagordning Styrelsemöte 6/12 - 2019

Här kommer ett förslag till dagnordning:

  • En runda av uppdateringar och nyheter

  • Hur kan vi aktivera styrelse mer? Just nu samlas vi en gång i månad för att prata om saker och fatta beslut, men följer vi upp saker som vi pratar och beslutar om? Får tillräckligt klarhet i vad varenda av oss kan och vill göra? Gör vi det arbetet som behövs för att ta verksamheten i den riktning vi önskar? Hur kan vi fungera bättre i team? Förslag:

    • att göra det tydligt vad varje person ska (och vill) göra. Vi kan ta inspiration från Karrots mötesstruktur
    • att träffas en gång i vecka för något slags co-working
    • att ha bättre kommunikation med varandra (via mejl? eller fungerar forumet bättre?)
  • Ta emot ekonomiska bidrag: hur ställer vi oss till att föreningen skulle ta donation i form av pengar?

  • Svar till Arash

  • Övrigt

Skulle vilja lägga till en fråga för styrelsen att diskutera/ta ställning till:
Dahl verkar ha dragit in sopsäckar, och maträddaren får själv ta med sig sådana. Sedan tidigare är det sagt att bensinförbrukning vid användning av bil, eller spårvagnsbiljetter vid kommunala färdmedel får maträddare själva stå för.
Är det rimligt att maträddaren står för förbrukningsmaterial som krävs för att rädda själva matsvinnet?
//Vid köp av 8 sopsäckar från en, välkänd kedja som det heter, kostar de 21 kr, dvs 2,60 kr st Och det brukar nog ofta gå åt, 8 st. Hos en, välkänd grossist, kostar de styckvis åtm 1 kr lägre, men då krävs att någon med momsreg. köper dem. Ett företag donerade 75 säckar, men de räcker inte långt. Även om sopsäckarna många gånger kan återanvändas går det alltså åt pengar för detta.
Behöver maträddaren stå för denna kostnad själv? Eller går det att göra på något annat sätt?

Bättre att försöka hitta andra lösningar än soppåsar som inte är särskilt lämpliga till livsmedel. Om en inte kan lösa det på annat sätt så visst, men inget jag tycker solikyl ska ”uppmuntra” genom att betala för det.

Det här är i mina ögon ytterligare ett exempel på en situation där det vore schysst att få ta emot donationer, antingen i form av säckar eller i form av pengar som går till att köpa säckar (eller om det nu ska vara nåt annat än sådana). För mig - som inte sitter i styrelsen, ska påpekas - är det orimligt att den enskilda maträddaren ska bekosta påsar etc, mtp att det här är svinn som en massa människor får ta del av. Det vore en annan sak om det handlar om transport från uppdelningsstället hem till den enskilda maträddaren.

I Kålltorp har vi bett om donationer av påsar, då det går åt en himla massa såna för att paketera om mat med Ica-loggan på. De nya reglerna från Dahls låter som att det skapar ett motsvarande behov.

Vi har fattat ett beslut att föreningen inte tar emot donation i form av pengar, och att Dahls-hämtningar ska lösas med IKEA-kassar istället. Det är en mycket mer miljövänlig lösning eftersom man kan använda dem hur många gånger som helst. Om man inte hittar någon som kan donera dessa kassar då kan föreningen betala för dem. Vi tänker på miljön och återbruk.

Vad det gäller påsar till Munkebäck så kan det fixas med folk som hämtar från Masthugget. De får ofta påsrullar från Masthugget till exempel. Men jag tycker ändå att så mycket ompaketering är inte en hållbar och långsiktig lösning, utan man ska ta upp det om ICA-varor igen vid rätt tillfälle med Pelle. Eller varför inte be ICA om det? Har ni försökt fråga? En annan lösning som jag tycker vore helt rimlig är att be folk som besöker kylskåpet och brukar hämta mat där att donera påsar. Det är inte så mycket att be för den maten de får.

Protokollet kommer iaf. @Oumnia skriver ner det och @disa justerar.

Bra med Ikea-kasselösning, men lite klurigt att rengöra dem (fast det behövs ju inte göras så ofta)!

Vi behöver ha fryspåsar och kan inte ha tunna fruktpåsar (som jag antar att du avser, för såna har vi fått en gång av en maträddare som brukar hämta på Masthugget).

Jag har tagit upp ompaketeringsfrågan 3 gånger med Ica Munkebäck, och de står fast vid att vi måste göra det, så det är ingen idé att jag ligger på mer om det. Jag har funderat på att fråga de om vi isf kan få fryspåsar av dem, men det känns lite magstarkt faktiskt. Istället har vi löst det hela genom att Knuten betalade en omgång och sen har folk i området skänkt till oss också.

1 gillning

Vad bra att det löste sig!

Jag funderar på att det är snart dags att ta kontakt med ICAs ledning, för att presentera oss, skapa lite mer förtroende för vår verksamhet och underlätta för framtida ICA-samarbete. Det kan bana vägen också för att Pelle ger oss ICA-varor och vi slipper hela ompaketering.

Vad tycker du? Skulle du eller andra du känner vara intresserad av att planera detta?

Vi har ju svårt att få maträddare att starta och driva samarbeten med Hemköp, så jag ser inte riktigt varför vi skulle ta kontakt med Ica centralt. Folk verkar ju inte vilja engagera sig i att bli butiksansvariga, så jag tror att det bara skulle få Solikyl att verka oseriösa om vi tar kontakt för att etablera samarbeten, men sen inte “levererar”. Förstår du hur jag menar?

God jul!

Håller med dig Andrea, vi får se till att sköta hemköp-kontakten ordentligt innan vi börjar ta kontakt med en till kedja centralt.

1 gillning

Jag tycker vi kan inte påstå att folk inte vill engagera sig om vi inte har åtminstone försökt nå ut till folk. Hur länge sedan var det t ex att vi hade ett riktigt ambassadörsmöte? Jag tror att det finns tillräckligt med intresse och engagemang därute för att dra igång samarbete med ett par nya butiker. Att ta kontakt centralt innebär inte att vi kommer med ett förslag till att starta samarbete med varenda ICA-butik i Göteborg. Det handlar mest om att börja skapa en relation. Och öppna upp dörrar till andra grupper i landet också.

Vi bör åtminstone försöka nå ut till folk på något sätt och se om det finns intresse nånstans.