Eventuellt Samarbete ICA Focus vid Liseberg

Hej,

Jag var inne och pratade med butikschefen och en av hans kollegor för ca 2 veckor sedan. De var positiva men hade frågor kring ansvaret för maten när den går vidare i våra händer.

Idag ringde jag upp och fick mailen till butikschefen. Jag har också skickat iväg ett mail där jag tog stöd av (Butikens ansvar - vad säger Miljöförvaltnings livsmedelskontroll) gällande ansvaret för maten.

Jag bifogade också broschyren (http://solikyl.se/wp-content/uploads/2017/09/brochure-for-shops.pdf) som extra information och tydliggörande.

Jag fick också känslan när jag pratade med butikschefen att om vi skall ha ett samarbete här så kommer det vara ganska seriöst och vi behöver kunna garantera att vi kan hämta maten osv. Men men en sak i taget. Jag håller tråden uppdaterad vid svar.

2 gillningar

Kul, bra jobbat! Sikta alltid på att boka ett möte med butikschefen. De behöver alltid lite tid att fundera och sedan gå på ett möte för att ställa frågor, lära känna människor bakom initiativet och känna sig trygga. Om de tackar ja till ett möte då är det redan ett väldigt positivt tecken.

Jag tror det är helt möjligt att börja där, men vi måste först inventera vilka resurser vi har (t ex hur många maträddare med bil som vill hämta regelbundet) eller hur lång tid det skulle ta att förberedda sig (t ex öppna nya solikyl i närheten). Vi kan fortsätta “förhandlingen” med ICA under tiden såklart :slight_smile:

Vad roligt, @Leo ! Ica Focus är ju en mycket välsorterad matbutik så det känns iaf för mig lite som en dröm om vi kan ta hand om (delar av) deras matsvinn.

Du kanske redan vet det men vi har ju sedan ca 2 månader ett aktivt samarbete med Ica Kvantum Munkebäck, där jag är ansvarig för kontakten med Ica-handlaren. Kanske skulle det övertyga Ica Focus-handlaren att inleda samarbete med Solikyl om du vid möte med den senare berättar att det finns en annan Ica-butik i närheten som redan använder sig av oss? Bara en tanke iaf.

Sen vad gäller det seriösa så skulle jag säga att Munkebäck-handlaren kräver en liknande “seriositet” från Solikyls sida, så jag har tagit på största allvar att försöka följa de önskemålen så att han ska känna sig lugn att samarbeta med oss. Än så länge får vi inte rädda några varor med Ica-varumärket på, men jag hoppas att vi ska komma förbi den begränsningen inom en snar framtid.

Hör av dig om du vill prata mer om detta!

1 gillning

En långsiktig tanke framöver - om Focus nappar på samarbete med oss - kan ju vara att försöka hitta en lokal som skulle rymma matsvinn från både Kvantum Munkebäck och Focus…

Tack för ditt svar Andrea. Det låter som flera bra idéer. Just nu väntas svar från Focus vilket förhoppningsvis kommer efter nyår. Gott nytt år :slight_smile:

1 gillning

Hej @Leo! Hur har det gått med detta? Vore superkul att ha samarbete med Focus!

1 gillning

Hej Andrea :slight_smile:

Kul att du skriver. Jag skickade ett mail med info och broschyrer till focus som jag inte har fått svar på.

Just nu verkar det som ett lovande samarbete med Coop Forum vid backa kan komma igång och då har jag inte drivit vidare focus med tanken att jag undrar om vi har tillräckligt intresse och kraft för att kunna hantera att sätta igång två samarbeten samtidigt. Kanske har vi det? Jag vet inte.

För focus skulle vi väl behöva både nya kylar i närheten, transportmedel, människor som är villiga att ge sin tid för att hämta maten. Skulle du vara intresserad av att vara med att driva ett igångsättande av ett samarbete med Focus så kan jag ta upp kontakten med dom igen och så kanske vi kan ha ett möte?

1 gillning

Väldigt relevanta funderingar, tycker jag. Frågan om tillräckligt med volontärer tror jag att jag kan svara ja på. Jag roddar ju samarbetet i Munkebäck, och där dyker det upp nya intresserade (varav många som bor i området) hela tiden, som säkerligen kan tänka sig att volontära på Focus. Självklart behöver ju någon person ta ansvaret att samordna hämtningar där isf, men det bör ju gå att hitta.

Vad gäller lokal för kylskåpet är det naturligtvis en större utmaning. Knuten i Kålltorp kommer nog inte ha plats för så mkt mer mat - iaf inte om vi får igång ena andra veckohämtning där snart - men borde inte det gå att så länge lösa transporter till andra kylskåp som Gamlestan eller Kortedala? Jag skulle också kunna kolla om vi kan få ställa ett kylskåp i en lokal Hyresgästföreningen disponerar i mitt bostadsområde vid Östra sjukhuset.

Självklart bör ni med mer erfarenhet säga vad ni tror: är det kanske fler än du Leo som tänker att det blir för stort åtagande just nu? Vad säger @bruno, @tomasz, @disa tex?

Ja, jag kan tänka mig att engagera mig i detta, men då under förutsättning att styrelsen och andra aktiva tycker att det är en bra idé att göra detta nu.

1 gillning

Jag tänker spontant att det blir väldigt mycket att dra igång två nya samarbeten samtidigt, men om det finns volontärer från Kålltorp som är villiga att dra i det, samt några från Johanneberg som även anmält intresse så kan det funka.

Eventuellt har vi en lokal för kylskåp på gång i Johanneberg, som skulle passa bra för leveranser från focus.

2 gillningar

Oh, ett kylskåp i Johanneberg låter ju fantastiskt! Jag håller tummarna för att det blir av.

Med en mjukstart tycker jag att det absolut möjligt! Vi bör annonsera ut på Karrot bland volontärerna och se vilka är intresserad av att hämta och vilka vill ev. vara ansvariga för samarbetet. Om du kan och vill vara den första ansvariga att samordna @Andrea då är det kanonbra!! Ännu bättre om man kan delegera det sedan.

Som jag ser nu handlar frågan mest och transport och lokal, om vi klarar med befinnande kylskåp och folk som kör eller inte.

Johanneberg låter väldigt bra. Och Klätterfabriken på Fabriksgatan tar redan emot lite mat informellt. Jag, Rasmus och Alex har funderat på att ställa ett kylskåp där… Kanske kan vi kolla också med folk som bor i Gårda. Jag ska kolla på dessa möjligheter.

Dessutom kontaktade HSB oss för ett tag sedan (efter tidningsartikeln på GP) för ett ev samarbete men kanske pga lov så svarade dem inte efter mitt svar. Är det någon som vill ha den kontakten och kolla om de är intresserade av att bidra med lokal, antingen i närheten eller nån annanstans? De skulle kunna bidra med kylskåp också. Det är faktiskt dumt att jag inte tagit kontakt med dem igen…

Fanken, jag får inte mejl från forumet när jag blir taggad i inlägg etc här på forumet, så såg inte detta förrän nu. Men iaf: jag ska fundera på om jag kan rodda initialt, för just nu ansvarar jag ju för två hämtningar/v på Munkebäck. Det verkar dock väldigt värt att iaf ta kontakt med Focus igen och stämma av intresset. När hade du kontakt med dem senast, @Leo?

Hur har det gått med Johanneberg?