Kålltorp praktiskt

Som ni kanske har sett så fick vi i fredags klartecken från Ica Munkebäck att köra igång matleveranser från dem, yey! :clap:t4::clap:t4::clap:t4: Vi kommer behöva vara snabba i svängarna då vi ska göra vår första hämtning redan den 22/11. Jag startar här en ny tråd (efter förslag av @bruno) gällande det praktiska roddandet, för att det ska vara lätt att navigera.

Här kommer lite grundläggande info om samarbetet:

  1. Vi kommer att ha upphämtningar från Ica Munkebäck på torsdagkvällar. Preliminärt är det sagt mellan 17 och 19 men vi kommer säkert justera detta lite efter hand.
  2. Maten kommer dels att tas (med kärror) till lokalen på frivilligcentralen Knuten i Kålltorp, dels köras (med bil) till kylskåpet i Gamlestan.
  3. Vi har än så länge inget faktiskt kylskåp på Knuten och därför kan vi bara ta skafferivaror dit så länge.
  4. Vi kommer göra en grovsortering av det insamlade matsvinnet direkt på Ica, slänga det utsorterade i deras komprimator och därefter transportera de bra livsmedlen till våra kylskåp.

Det finns mycket mer att säga praktiskt men vi som vill engagera oss i Kålltorps-kylskåpet behöver ändå snarast ha ett möte, så jag berättar resten då. Därför är det viktigt att ni som vill komma på det mötet men inte tidigare varit engagerade i just Kålltorpssamarbetet snarast kommenterar här under eller mejlar mig (jag tror att mina kontaktuppgifter finns på min profil här, säg till om inte).

Jag kommer under kvällen skicka ut en datumomröstning till er som jag vet vill engagera er: @Liselott, @Elin, @David.L, @tomasz (för körningarna t Gamlestan) samt Melissa. Svara på den så snabbt som möjligt då (senast imorgon måndag 12/11 kl 11.59).

1 gillning

Hej! Nu är jag tillbaka hemma igen. Har precis fått tag på ett kylskåp som är 154 cm. Det kan hämtas imorgon måndag vid Munkebäck. Väntar på exakt tid och adress. Någon som har möjlighet att följa med och bära? Jag har tillgång till kombibil vilken vi borde kunna få in det i…eller måste kylskåp fraktas stående? Isåfall har någon tillgång till släpvagn imorgon kväll? Är Knuten öppen måndag kväll?
Med vänlig hälsning
Liselott

2 gillningar

Tid för hämtning av kylskåp kl.19.30 på Birkagatan 39A. Se övriga frågor kring hämtning ovan. Med vänlig hälsning Liselott

1 gillning

Men åh, så underbart, @Liselott! :clap:t4::clap:t4::clap:t4:

Jag är egentligen upptagen imorgon kväll tyvärr. Jag har nyckel till Knuten dock som du kan få, men jag måste först meddela personalen att de måste tömma “grottan” (jag tror inte att det är gjort ännu…) där kylskåpet ska stå och kolla att det är ok att vi går in.

Vad gäller frakthjälp så kanske @David.L eller någon annan volontär kan hjälpa till? @Bruno, kan du lägga upp frakten som en post på Karrot?

Jag är tyvärr rätt överarbetad just nu och behöver ta det så lugnt jag kan. Så har du @Liselott möjlighet att ringa mig imorgon förmiddag (för jag orkar inte skriva mer just nu)? Visst har du mitt nr?

Jag hjälper till med att hämta kylskåp. :slight_smile:

1 gillning

Kylen, frysen och hyllan är nu uppmärkta med loggan och info. Har även pratat med Knutens Ann-Marie ikväll då bland annat gratisbutiken och några andra volontärer för grupper haft en del frågor. Tror och hoppas att svaren var lugnande. Har bestämt att jag och A-M möts en stund på Knuten på lördag när gratisbutiken har öppet. Vi ses imorgon torsdag vid Ica. Jag kommer vid 19 med bil som jag meddelat Andrea sedan innan. Mvh Liselott

1 gillning

Hur har det gått med utdelning av mat på Knuten än så länge? Gick det bra att ha det öppet tillsammans med gratisbutiken?

Hör av er när ni kommer fram till mer officiella öppettider, så kan jag uppdatera webbsidan. Ingen bråttom dock. Om maten har gått åt så är det inte så nödvändigt att vi skriver öppettider nu.

@Liselott har varit på Knuten i lördags och då hade merparten av grejerna gått åt. Jag tycker dock, precis som du föreslår, @bruno, att det vore bra att avvakta några till hämtningar innan vi gör reklam för kylskåpet, eftersom vi är väldigt osäkra på vilka mängder som kommer bli. Vad tror ni andra om det?

Tror också det kan vara bra att avvakta några hämtningar. De som var dit i lördags kommer sprida vidare att det finns ett solidariskt kylskåp på knuten…

Idag var jag på Knuten en snabb sväng för att kolla matåtgången i helgen samt prata med personalen. Nedan är en liten lista på saker vi pratade om/gjorde/konstaterade:

  1. Maten hade i stort sett gått åt, förutom den i frysen och brödet som låg i soppåsen. Jag har städat upp och slängt brödet som var hårt. Det är roligt att se att folk hittar till kylskåpet!
  2. Vi fick ok på att byta håll på kylskåpsdörren så att den blir högerhängd och skåpet därmed mer lättillgängligt. Marco & jag ska försöka fixa detta i övermorgon.
  3. Knuten ska beställa 3 stora plastlådor med lock som vi kan använda för matförvaring (läs: brödförvaring). Dock oklart när de kommer…
  4. Jag har nu ställt de avlånga lådorna som inte behövdes i kylskåpet längst ner i lilla bokhyllan som står mittemot själva kylen. Där ligger också infolapparna (om att folk gärna fick ta brödet som låg i sopsäcken) ifall de behöver återanvändas. På sikt vore det superbra med en ordentlig låda för enbart Solikyl-saker som vi behöver i arbetet, såsom fryspåsar, städmaterial, skyltar etc. Jag ska se om det går att ordna.
  5. Knuten kommer tyvärr vara stängt i stort sett helt och hållet under jul och nyår, så det skulle nog vara bra om leveranserna 27/12 samt 3/1 (samt ev 20/12) går till andra kylskåp än Knuten. Vad säger ni @bruno och @tomasz om det - tror ni att vi kan ordna det? Brukar det vara mycket eller lite mat under julhögtiden (frågar för det skulle ju kunna vara som så att personalen är så stressad att de bara hivar allt matsvinn i komprimatorn)? Skulle vi isf behöva köra till fler kylskåp än Gamlestan? Jag tror att det vore jättedumt att ställa in hämtningarna men kan ju bli snårigt om vi behöver ta all mat nån annanstans.

Ha det!

Kul att höra att maten går åt på Knuten! Ska vi sikta på att ha två upphämtningar i veckan mot slutet av Januari och planera inför detta? Känns det realistiskt?

Det går nog att fixa. Det är bara att hitta folk som kan köra, och i värsta fall så tar vi mindre än vad vi orkar och slänger resten på plats. Men jag tror vi kan fixa detta.

På högtider brukar mängder öka faktiskt!

I mina ögon känns det inte realistiskt (surprise! :stuck_out_tongue_winking_eye:), dels för att Knuten inte kan ta emot mer mat i dagsläget, men också pga att isf behövs nog fler maträddare som kan tänka sig att dyka upp regelbundet. Jag är inte helt emot idén dock (på sikt vill jag så klart också göra fler hämtningar/vecka) utan vill gärna höra fler åsikter. Vad tycker ni, @Liselott, @David.L, @Carina och @tomasz om förslaget?

1 gillning

Jag har nu kollat med Knuten och vi skulle behöva köra hämtningarna den 20/12, 27/12 samt 3/1 någon annanstans. Kan Gamlestan ta alltihop? Behöver vi isf två bilar? @tomasz och @Carina, vad säger ni?

Hej! Tycker det kan vara värt att testa…det går väl att backa om det inte funkar. Vet att Kortedala gärna tar emot till sitt kylskåp. Kanske hämtning till Knuten i början av veckan och till Kortedala torsdagar(då de har öppet på söndagar). Gamlestan kan kanske ta emot båda dagarna. @Andrea, @David.L, @Carina, @tomasz

2 gillningar

Har skickat en fråga till Inga-Lisa om det kommer vara öppet hus på Mötesplats Backa Brunnsbo under julhelgen. Ifall det ska vara det så skulle det gå att köra hämtning från Munkebäck dit.

2 gillningar

Vi kan kolla med dem som har bil om de har lust till att köra dessa dagar då Knuten är stängd till andra kylskåp runt om i stan. Fråga gärna dem ni känner.

Jag tycker att det kan funka om vi planera inför en till hämtning genom att informera alla andra maträddare på Karrot att flera kommer behövas och annonsera med lappar på platser där kylskåpen finns om det behövs. Det blir förmodligen mindre mängder, om det är så att en hel veckas svinn samlas till vår hämtning nu.

Förresten har ni använt den röda kärran? Den som fanns på Masthugget blev stulen :unamused:

Tack @disa, det är jättebra att du frågat! Återkom gärna med svaret, för om det funkar för dem så kan vi ha Backa Brunnsbo som back-up ifall det är för mkt mat nu i juletider (vi har ju verkligen ingen aning om hur mkt/lite det kommer vara) att fördela enbart på Cykelköket och Kortedala.

Det är faktiskt bara svinnet tisdag t.o.m. torsdag som vi hämtar nu, om personalen gjort som Pelle instruerat dem. Så det vore jättebra att lägga in en till regelbunden hämtning på måndagar eller tisdagar. Dock är det väldigt viktigt att det blir en grupp maträddare som dels har en tydlig ansvarig, dels att det är ungefär samma människor varje gång. Detta eftersom vi behöver vara noggranna att sortera ut Ica-produkter och även p.g.a. att Pelle bett att det ska vara någorlunda samma personer som hämtar.

Fan, vad trist! Men ni kan ta den som står vid Knuten, för vi har aldrig använt den och kommer förhoppningsvis inte behöva det framöver heller. Jag har nyckel till låset så bara kontakta mig när nån vill hämta så löser vi det.

Jag håller med! Låter som en bra idé! Vi kanske får ha ett möte i början av 2019 och se hur vi kan få till detta.

1 gillning

Har fått svar nu att Backa Brunnsbo kommer att ha uppehåll i sina öppet hus fom 19 december. Det är ifall vi själva kan hålla öppet som vi skulle kunna leverera dit alltså.

Jag kan hämta röda kärran.

Låter som en väldigt bra idé med hämtning på måndagar eller tisdagar också! Vet inte riktigt hur jag kan bidra till det eftersom jag varken har bil eller cykelkärra.

1 gillning