Karrotgrupp för naturintresserade

Jag klurar på att starta en ny karrotgrupp:

Vi lär oss tillsammans om naturen

En kan lägga upp exkursioner, kurser, utflykter, vandringar om exempelvis växter, fåglar, mossor, lavar, svampar, ätliga växter, geologi… Detta kan både vara sådant som också är ordnat med en förening, eller ännu hellre mer spontana grejer. Vi vill göra det enklare att kunna dela på den kunskap vi har utan att gå via de stora föreningarnas byråkrati. Även kunna få med nya som är intresserade, och därmed bidra till folkbildningen om naturkunskap och miljöfrågor.

Skall inte vara bundet till en viss förening, utan vara till för alla som är intresserade inom området.

Praktiskt: Skapa en ’store’ på platsen du vill mötas för att ha din aktivitet. Detta passar speciellt bra för återkommande aktiviteter på samma plats, eftersom ’affären’ kommer finnas kvar.
Lägg upp en ’upphämtning’ den tid ni/vi ska mötas där, en beskrivning av aktiviteten och ett maxantal deltagare. Sen kan de som vill delta skriva upp sig och den som håller i aktiviteten är förberedd på hur många som kommer.

Det finns även en chatt kopplad till varje ’upphämtning’ för de som skrivit upp sig på denna, och en vägg för diskussioner.

Applikation: Hej! Vad roligt att du vill va med! Berätta gärna lite om dig själv och vad du är intresserad av, ex. botanik, fågelskådning, svampplockning, cykelturer, utflykter. Sen är det bara att kolla runt bland de aktiviteter som är upplagda som ’pickups’ och skriva upp dig på någon du är intresserad av. Annars kan du också lägga upp en aktivitet själv. Då skapar du en ’store’ på platsen där du vill att ni ska ses, och lägger upp en ’pickup’ vid tillfället för aktiviteten, med beskrivning och maxantal deltagare. Fråga Disa om något verkar oklart! Ses!

Jag får gärna in respons på om det är rimligt att ha gemensam matlagning i samma grupp, eller om det finns några av oss solikylare som är intresserade av att ha en egen grupp för just detta, eller om det går bra att lägga upp dessa tillfällen i solikylgruppen. Jag tror faktiskt mest på det senaste, nu när jag läser det, även om det kan bli lite väl mycket halvofftopikgrejer för de som klagar på mycket notifikationer så är det ändå relevant för maträddning att laga maten vi räddat, och även t.ex. nässlor, bär etc. som alldeles för få tar vara på.

Jag får också gärna in förslag på bättre namn, men annars får det duga med ‘Vi lär oss tillsammans om naturen’ till att börja med åtminstone.