Lokalmöte Kaverös 2 juli 2025

Datum: 2025-07-02 Tid: 17.00 - ca 19.00
Plats: Röda Stugan, Kaverös
Sekreterare: Jeanette.
Ordförande: Joakim
Justerare: Joakim
Närvarande: Joakim, Jack, Said, Anna A, Astrid, Sören, Sussie, Leif, Mikael, Bengt, Jeanette

  1. Vilka ska utdelningstiderna vara?
    Det diskuterades fördelar och nackdelar med nuvarande hämtningstider hos Maträtt Flatås. Då affären vid förfrågan sagt att de är nöjda med tiden så behåller vi det som det är.
    Inkommit önskemål om utdelning kvällstid. Diskussion om det ska bytas utdelningstid så dagen läggs till kvällen alternativt behålla samtliga dagtider och lägga till en kvällstid.
    Majoriteten ansåg det bäst att behålla de tider som är nu (må, ons, fre 14.00). Om vi får något mer hämtningsställe är vi öppna för att lägga till en kvällstid också. Joakim undersöker möjligheten till hämtning med koppling till Mölndal.
  2. Fastställande av roller samt hämtningar
    Röda Stugan – Joakim och Mikael
    Maträtt Flatås – Inga-Lena. Joakim dubbelkollar så det stämmer
    Dahls Sisjön – Sofia är det idag men här behövs en ny ansvarig fr o m hösten 2025
    Hämtningar som går till Röda Stugan i nuläget
    Maträtt Flatås – må, ons, fre
    Maträtts lager Mölndal – vid behov
    Lasse-Maja – ti, sö
    Brogyllen – tor
    Dahls Sisjön - ons
  3. Kommunikationskanal och info om forumet
    Joakim informerade om Forumet där protokoll och övriga dokument finns samlade. https://forum.solikyl.se
    Det är bra om alla volontärer lär sig hitta i Karrot då det läggs information där. Det är flera på mötet som känner att Karrot är en svårförståelig sida. Kan vara bra att förmedla vad som känns svårt till Bruno som är med och utvecklar sidan.
    Det finns önskemål om att starta en kommunikationskanal där de som är aktiva i Röda Stugan är med. Kommunikationen fungerar bra enligt de som är volontärer där nu. Det lyfts av en mötesdeltagare att det kan finnas risk för att känna utanförskap för utomstående. Vi diskuterade olika lösningar som sms-/Messenger-/Whatsup-grupp men då det är flera av volontärerna som inte använder dessa kanaler blir det svårt att genomföra. Vi bestämde att till en början bli bättre på att förmedla viktig info i feedbacken efter hämtningar och utdelningar så syns informationen för alla på Karrot.
  4. Vilka platser bör finnas på Karrot att sätta upp sig på?
    Texten som förklarar vad som ingår när man sätter upp sig på utdelning i Röda Stugan behöver uppdateras. Förslag;
    Förberedelser inför utdelning startar kl 13.00. Utdelning mellan 14-15. Därefter diska, städa lokalen och slänga skräp. Klart ca 15.30.
    Vi har en stugvärdinna som är med vid varje tillfälle utan att sätta upp sig. Därutöver behövs två volontärer så vi behåller två rutor att sätta upp sig på i Karrot. Detta utvärderas vid nästa lokalmöte. Om det skulle uppstå några problem innan är det viktigt att detta meddelas omgående.
  5. Ev frågor kring nycklar och bom
    Bordläggs till nästa möte
  6. Kyl-/frysplats
    Vi har nu tillräckligt med kylar och frysar. Positiva till att få kylboxar om det skulle behövas. Joakim informerar att detta kommer att beställas.
  7. Info om arbetsgrupper
    Bordläggs till nästa möte.
  8. Hur vill vi gå vidare om vi blickar framåt? Vill vi ha fler hämtningsställen?
    Vi är öppna för fler hämtningsställen om det dyker upp. Hann inte diskutera så mycket mer på denna punkt så tas med på nästa möte igen.
  9. Sammankomst med grillning för hela föreningen?
    Vi bestämde att ha ett knytkalas där alla är välkomna till Röda Stugan och grillning, datum annonseras på Karrot.

Vid protokollet
Jeanette