Lokalmöte Majorna 15/10-2025

Lokalmöte för solikyl på aktivitetshuset majorna 15/10 -2025

Närvarande: Marita, Liberto, Wilhelm, Mario, Anna, Desiree, Emilie, Bibi, Kristina
På länk deltog Sara och Karin

Emilie hälsar alla välkomna och förklarar mötet öppnat
Till ordförande väljs Emilie
Till sekreterare väljs Anna
Till justerare välja Desiree

Snabb genomgång av riktlinjer, rutiner och bemötande.
Emilie går igenom riktlinjer som finns för oss maträddare, dessa finns att läsa på hemsidan,
på forumet samt under “agreements” på karrot, viktigt att alla läser igenom dessa lite då och
då.

  • Vem ska/får vara på A-huset under hämtning?

För att göra det tydligt för andra medlemmar i solikyl om vi vill ha hjälp eller sällskap föreslås en
vändbar skylt hängas upp typ Solikylare välkomna in/sortering pågår så vänta gärna ute.
Inte uppskriven? Häng inte i hallen och gå inte in i köket oombedd.

Lite otydligt vad vi förväntas göra för att få vara där, vad ska vi göra om det är stök?
MSF har jouransvarig som kan kontaktas om det krisar, men stäng och lås om det upplevs
otryggt.
Det kanske är läge att ta upp frågan och få en överenskommelse med MSF kring vad som
förväntas.

  • Hur samexisterar och samarbetar vi med varandra?

vi har olika erfarenheter och dagsform, ta gärna till varna att fråga om dagsform, en “mårunda” är
kanske värt att göra till vana, och ha med i rutinerna
Kristina tipsar om “hövlighetsguiden”

Så snart omröstningarna är klara så ses vi och sammanställer och sätter upp rutiner och
riktlinjer.
Vi försöker fånga upp och hjälpa varandra om det uppstår problem, kanske lite halvt uppstyrt, så
det känns mer ok att höra av sig för att be om hjälp eller prata om det varit något tråkigt eller
svårlöst som uppstått.

  • Hur samexisterar vi med de andra på huset?

Det är flera olika verksamheter i huset, tänk på att vi ska samsas och trivs ihop, detta gäller även i
köket. ibland behöver vi lämna företräde eller dela på utrymmet,

  • Föreslå samarbetsansvariga, obs samma namn på flera, men vi vill fördela ansvaret och rollerna
    så inte samma personer är överallt, kan det justeras på något vis?

Ica majorna- Emilie, Desiree, Marita, Liberto
Koopman- Emilie, Wilhelm, Anna, Desiree, Liberto
Kampanilen- Wilhelm, Anna, Desiree, Liberto

  • Föreslå platsansvariga, eventuellt till viss del skilja nyckel och platsansvar - Desiree, Anna, Johan
    (om han kan tänka sig) Erika (om hon kan tänka sig) Marita (kan tänka sig dela ansvaret ), Emilie
    (ville du sluta?)

  • Övriga frågor (kom med förslag!)

Lösa kommentarer som fångades upp under mötet.
Emilie har skrivit ett förslag på rutiner/städ, som läses igenom, dessa tas upp på mötet efter att valen är klara.

Anna försöker fixa en till låda för frukt/torrvaror som inte skall ligga framme i köket - redan klart.

viktigt att försöka ta saker direkt med varandra, inte genom andra, om man tar det med någon annan ska syftet endast vara att få stöd i att lösa en uppkommen situation.

Kristina presenterar hövlighetsguiden, verkar ganska bra, vi får återkomma till den under mötet - Långa samtal om hur vi ska vara mot varandra och hur vi ska hantera det,

Informell välmående grupp som kan vara lite stöd, om någon vill ringa eller något behöver fixas för att öka välmåendet hos gruppen .

Stöd med att hantera soporna om det är fullt, källsortering finns längre upp på såggatan och vid ica, kontakta platsansvarig för tips om kompost

När resultatet av valen är klara så kallas det till ett arbetsmöte för att ta tillvara på och få upp rutiner mm
Då tar vi även frågan om kösystem och vem som inte har något emot att telefonen ringer ibland om någon vill ha hjälp eller så…

Hej, i den här versionen står Emilie med som förslagen till platsansvarig, på mötet tackade hon nej till den nomineringen. I den slutliga versionen står inte hennes namn med eftersom det bara var en notering för mig (sekreteraren) som jag skulle dubbelkolla eftersom jag var lite osäker.