Malmö behöver solidariska kylskåp

Hej!

Först och främst, vad fint rörelse ni har skapat här. Bra jobbat verkligen!

Jag studerar på Malmö Universitet med projektledning.
-I projektgruppen jag är med i har vi alla ett starkt intresse för miljöfrågorna och vi var inne på att vi ville göra något mot matsvinnet i Malmö. Jag har tidigare sett initiativ med kylskåp i Tyskland men visste ej att det fanns här i Sverige!

Jag hade gärna kommit i kontakt med någon utav er ifall ni skulle kunna tänka er att dela med er av tips & trix eller samarbeta på något vis.

Ha en fin dag!
Hälsningar,
Simon Dahlgren

2 gillningar

Hej Simon!
Vad kul att du är intresserad av att starta något i Malmö. Det behövs verkligen överallt!

Det jag vet om Malmö är att Kontrapunkt har haft ett solidariskt kylskåp och håller på att rädda mat ganska länge. Sist jag hörde så höll de på att bygga en matbank:

Däremot så tycker jag att en matbank är inte samma koncept som solidariska kylskåp och vår typ av maträddning. En matbank kan förvisso rädda mycket mer mat, men den har mycket mindre potential för att engagera människor och skapa en rörelse, som det är fallet med flera solidariska kylskåp som är mer decentraliserade och utspridda i staden.

För att börja få en bra grunduppfattning om hur man kommer igång så rekommenderar jag att du läser följande webbsida: http://matraddning.se

Vi kan också höras någon dag på telefon. Jag fick ditt mejl på kontakt@solikyl förresten. Du kan mejla mig ditt nummer där om du vill.

1 gillning