Matsvinnsfestival i Malmö den 13/8

Fick följande inbjudan på kontaktmejl:

Hej ni på Sol i Kyl!

Mitt namn är Edith Salminen och jag är projektledare för matsvinnsprojektet Rädda Maten. Rädda Maten fick sin början i januari 2018 då Skånes Landshövding Anneli Hulthén utmanade sin motpart Anders Danielsson i Västra Götaland i kampen mot matsvinn. Utmaningen resulterade i projektet Rädda Maten och en lekfull tävling om att halvera svinnet till 2030 mellan länen. Under projektet organiseras bl.a. en rad olika happenings, så som Matsvinnsfestivalen, konferenser, workshops och möten för olika målgrupper i bägge län.

Jag skriver till er nu för att jag håller på att fylla programmet för årets Matsvinnsfestival som ska hållas den 9–16/8 under Malmöfestivalen på Gustav Adolfs Torg i centrala Malmö. Jag har fått höra om ert projekt från en massa olika håll och det ni gör är jätteviktigt och intressant. Därför hade jag jättegärna haft er med i programmet på Matsvinnsfestivalen.

I år kommer varje festivaldag har sitt eget tema. Ni kan läsa om alla teman här. Tisdagen den 13/8 – då jag skulle vilja ha er med – har temat “Mat för alla" . Vi har definierat alla teman lite löst men poängen är att alla aktörer som medverkar kan definiera teman på sitt sätt och vi vill gärna se olika typer tolkningar. Om ni hade velat vara med kan ni tolka “Mat för alla” precis så som ni känner för.

Typen av programinnehåll jag är ute efter från er vore någon form av show case, aktivitet, workshop eller annan rätt så aktiv program. För att vi kommer att befinna oss på ett torg med en massa människor och musik runt omkring, är det inte bäst att endast köra med en presentation där tanken är att åskådarna/deltagarna sitter stilla och lyssnar. Ni kan absolut inkludera en berättade moment i programmet, men bara så ni vet så är sammanhanget inte anpassat för en mer klassisk power point presentation. Jag hoppas att det tilltalar er ändå :slight_smile:

Programpunkten jag vill erbjuda er vore alltså kl. 15:00–15:30 på tisdagen den 13/8. Vi har en liten budget på 3000 kr + moms och vi kan stå för tågbiljetterna.

Vad tror ni om detta?

Jag ser fram emot att höra tillbaka från er.