Ska försöka komma till Masthugget-mötet på torsdag. Om jag inte hinner så ville jag skriva några saker om hur jag har sett att det fungerar med hämtningarna till kommersen nu(läs gärna kommentarer till upphämtningar också).
Den nya rutinen vi har när vi kommer fram till kommersen är att vi ställer bananlådor ovanpå sina lock på golvet så får folk ta, och sen efteråt ställer vi in det som är kvar i kylskåpen. Varje gång hon är där hjälper Vita till att städa, plocka in, prata med de andra som hämtar, och ofta hjälper också någon mer av de som hämtar till. Om vi är där tidigt kan vi ställa fram lådorna innan folk kommer in. Om vi kommer dit sent så får de ta av det som är kvar i kylskåpen först, och sedan ställer vi fram lådorna. Det fungerar väldigt bra enligt mig. Det är allmänt bra stämning, flera som tar mycket, men alla är vänliga och hjälpsamma mot varandra.
På själva hämtningarna på de båda hemköp, speciellt masthugget, verkar det som att det också är ett problem att de som skrivit upp sig inte dyker upp alls. Kexin får ta väldigt stor del av jobbet, och hon har några gånger lämnat vissa lådor oigenomgångna, vilket inte är konstigt när hon får göra det mesta själv, men så ska det ju inte va.
Jag tycker vi ska öka antalet platser som går att skriva upp sig på masthugget. Sex eller sju vore bra. Det är värre om det är för få än för många på dessa hämtningar.
Jag har ju tryckt på att vi ska hålla oss till regeln att man tar till sig själv när en kommit fram till stället en levererar till, men jag har börjat undra om det kanske faktiskt e bra att ha det som det är nu(iaf just på kommersen). Om vi sorterar ut det vi själva vill ha redan på hemköp så behöver ju inte de som kommer o hämtar stå o vänta medan vi sorterar ut vårat, och det går smidigt att bara ställa fram lådorna. Vissa gånger har vi lämnat vårat i kylrummet på hemköp och tagit det sen när vi lämnar tillbaka kärran. Jag kan inte se att det skulle fungera bra på nåt annat sätt än att alla gör likadant och har kommit överens om det, men jag har släppt att det skulle vara viktigt att vi sorterar ut till oss själva på kommersen och inte på hemköp. En förutsättning är att alla hjälps åt att sortera all mat och har en öppen kommunikation.
Om en är med på båda hämtningarna och följer med till kommersen och sen lämnar tillbaka kärran efteråt så tar detta flera timmar. Att slå ihop båda hämtningarna är enligt mig en väldigt dålig idé, för att va med på de då så måste en lägga tre, fyra timmar på det. (Jag kanske har tid med det, men det är inte alla som har). Det är dåligt att en måste antingen lägga en halv dag på att göra upphämtningar, eller inte alls. Att bara göra masthuggethämtning tar också lång tid. Det vore kanske en rimlig lösning att dela upp i olika pass t.ex. 13:40-15 och 15-16:30, eller 13:40-14:20, 14:00-15:00 och 14:50-16:30(senaste passet blir inte alltid så sent) och sen får en skriva upp sig på ett eller två av dessa pass utefter vad en har tid med. (Då skulle nog t.ex. Sam och Kexin skriva upp sig på det tidigare och Ann på det senare passet). Om saker är överenskomna att de ska va på ett visst sätt så blir det mindre frustration, och då skulle en även kunna se på karrot att det behövs fler som tar ofta det andra passet och fler skulle kunna komma in och hjälpa till då.
Det borde vara en fråga på mötet vilka tider som vanligtvis passar bra för de som oftast är uppskrivna på hämtningarna, sen kanske vi kan anpassa tiderna, eller olika pass, efter detta.