Nytt oregelbundet samarbete: Sunes Fik

Jag har bondat en del med ägaren till Sunes Fik, Morin, som är mycket intresserad av matsvinnsfrågor. Hon har jobbat en del med Karma tidigare, men då Karma tar rätt saftiga avgifter, gav det så små intäkter till henne jämfört med arbetsinsatsen som krävs. Efter hennes och mina samtal har jag dock noterat att de börjat använda Karma igen, plus att vi nu har ett litet samarbete med dem! Superroligt!

Igår var första gången Morin kontaktade mig för en hämtning, och Anneli hämtade på em. Det var både frysta bullar, samt kakor och tårtbitar (ca 2 plastkassar totalt). Vi får se om detta kommer upprepas och hur ofta det blir; oavsett vill jag ge en liten hint om att detta förhoppningsvis är ett nytt samarbete i området.

3 gillningar

Kul! Jag tycker det är väldigt intressant att höra om deras erfarenhet med Karma också.

Ja, jätteroligt!

Vad gäller Karma så sa Morin att de tar 25% av försäljningsvärdet på det hon säljer, och därför blev hon förvånad att höra att köparna också betalar (3 kr per order) för att använda appen. Så köper jag en lunchlåda för 50 kr får Karma 15,50 bara så där; Karma lär helt enkelt casha in en del pengar på försäljningen. Trots det är det ju ändå en bra grej, men jag hoppas lite att de får konkurrens av andra appar, så att fler mataffärer, caféer etc tycker att det är värt jobbet att sälja sitt matsvinn ist.f att slänga. Om de inte inleder samarbete med oss istället förstås! :wink:

1 gillning

Är nyfiken på affärsmodeller/incitament för butiker/caféer att samarbeta med initiativ likt Solikyl. Är det typ kostnadsbesparing för att de slipper betala för ev avfallshantering, bara en god gärning från deras håll, eller kanske sista utvägen när varor inte blir sålda ens via Karma?
Jag är ny med Solikyl-konceptet, så håller på och lär mig och vill så småningom starta (om inte det finns) i Norrköping. Lycka till

1 gillning

Hej Anton!

Vad roligt att du vill jobba med matsvinn i Norrköping!

Tänker att du skriver om en stor fråga som lämpar sig för alla inom Solikyl, och inte enbart gäller samarbetet med Sunes Fik. Föreslår därför att du skapar ett nytt ämne i forumet så att de som är inne och läser här (tyvärr bara en bråkdel av alla som är engagerade i Solikyl) lättare ser frågan.

Ett snabbt svar från min sida - från min synvinkel utifrån de samarbeten jag jobbar med - är att det nog skiljer sig åt för varje handlare. Alla tre anledningarna du nämner ovan tror jag förekommer, men två som du inte har med - som jag tror är rätt vanliga - är goodwill för företaget i fråga, samt specifikt omsorg om miljön & människor som har det svårt. (Du skriver om viljan att göra gott som drivkraft men tänker att just miljön och/eller social utsatthet är ganska speciella i frågan om att vilja göra gott. Kan dock inte riktigt förklara varför jag tänker så, hmm.)

Vad gäller kostnadsbesparing för avfallshantering så tror jag att det för många av våra samarbetspartners är en mindre frekvent drivkraft, eftersom att Solikyl nog många gånger bara räddar en bråkdel av allt matsvinn som egentligen inte hade behövt slängas. Men det kan ju hända att andra volontärer har andra erfarenheter.

Lycka till!

1 gillning