Problem i Kommersen

Jag fick följande berättelse via ett meddelande på Facebook. Vi bör bemanna kylskåpet när Kommersen öppnar (åtminstone till den här mannen fattar att man inte får göra så där)

Hej igen.
För snart tre veckor sedan, lördagen den 29 september, var jag tidigt till Solikyl på Kommersen. Samme långe man i 50-årsåldern gapade med hög röst i lokalen att jag inte fick ta något. Han protesterade även då jag ville se vad som fanns i frysen. Han sade att “Vi” öppnar kl 10:00 och då får man ta varor, och att det var till för gamla och fattiga.
Jag hade tidigare, under några veckors tid, gått dit allt tidigare, från kl 10:00 till 08:50, och fått med mig varor dörifrån.
Varför gick jag då allt tidigare ? - Jo, jag hade lagt märke till, att det var folk som hämtade tidigare, det var folk som verkade vara kompisar / landsmän till den långe gaphalsen. Bland annat vid ett tillfälle en kvinna, som fyllde sin varuvagn till bristningsgränsen (en s k "Dramaten) och sedan satte sig i caféet, som också ligger i Kommersen och som drivs av kompisar/landsmän till gaphalsen.
Den 29 sept var det mycket smörgåsmat i kylet, och jag var ensam, det fanns ingen av gaphalsens landsmän / kompisar där. Då dessa har varit där samtidigt med mig - eller före mig, har det inte varit protester då jag kommit tidigare. Jag tror att dom använder kylskåpet som proviant för att sedan bland annat sälja i deras café.
Veckan innan, lördag den 22 sept var jag också där tidigt och jag hjälpte då några äldre att få med sig mat från kyl och frys.
Personen Vita Andren skrev ju i en kommentar, att det alltid är tomt där. Det kan nog stämma. Bland annat är frysen för det mesta tom då man kommer dit, även tidigt.
Ja, detta blev en lång skrivning. Jag tycker ni skall ta en funderare på, om Kommersen är ett bra ställe. Vore kanske bra att ha personal på plats. Det är bra att varorna går åt, men det fungerar inte bra nu.

OMG! Heder till personen som orkade meddela detta! Så jävla trist när människor korrumperar ett volontärt projekt för allas vinning.

Tråkigt att det utvecklats så med Solikyl på Kommersen! Det är en bra idé att flytta över till Cykelköket, om det är ok att göra det. Är det alltså tänkt att vara inne i CK lokalerna, eller strax utanför, nedanför cafét, som en tidigare planering var tänkt, enl ritningen?
Fredag den 21 sept var stormdygnet i Gbg, och endast lev från Mölndal. När maten från Linné, och Masthugget, levererades till Kommersen lör 22 sept, efter lunch, var där en man, som har bordsplats där, som sade att vi istället ska komma vid 9-tiden. Men det öppnar inte förrän vid 10! Några veckor/en månad tidigare blev det också en hämtning/leverans på lördag dagtid, som säkert blev uppskattat, åtm av dem som kom utifrån.
Det är bra att sprida ut lev.tiderna till Kommersen, men allra bäst lär bli att flytta över Solikyl till CK!

Vill inte låta nego, men jag insog från hela början att Kommersen är fel plats att bedriva Solikyl projektet på.

Har pga detta inte engagerat mig i hämtningar till Kommersen.

Jag vill fortfarande påstå att det är bättre att slänga (inte hämta) maten än lämna det på en plats som Kommersen och hoppas att “folket” fattar vad Solikyl står för.

På Vega var det alltid volontärer med från öppert till stängt och vi kunde lättare förhindra det primitiva ta över helt.

Det kommer kanske bli lite bättre när kylar står på CK, men det är bara en tidsfråga innan CK kickar ut oss inkl. kylarna.

Om vi kan anställa 20 tal volontärer som utbildar folk i vad Solikyl är och driver projeket frammåt så kanske, men jag ser det som orealistisk.

Om ni tycker att det är otrevligt med trollen på Fakebook så kommer detta bli mycket värre.

Jag kommer inte lägga en minut på Kommersen men önskar alla andra lycka till.

Vi hade ett möte med Helena från Studiefrämjandet och hon föreslog att vi skulle vara i CKs lokal, möjligen nedanför caféet, vilket isf skulle innebära att de förlänger området med träbrädor så att det blir bara vårt område separat från vanliga Kommersen.

Tomasz är nostalgisk över Vegagatan, det kan jag förstå, men problemet handlar inte om flera personer som missköter det, utan bara en, förmodligen hyresvärden där eller den som driver caféet (inte klart). Den personen behöver en tillsägning, eller snällare sagt bli informerad om vad som gäller i vår verksamhet.

Informationen har jag fått via privat meddelande från någon jag känner, har hämtat mycket på Vega och började hjälpa till på Fixoteket också. Ingen troll alltså.

Området vid trappan nedanför cafeét är ju ett väldigt smalt område, och risken finns att de s.k. husdjuren får fritt spelrum om det blir inhägnat, men troligen är det tänkt att bli mer öppet.
Jag är också nostalgisk när det gäller Vega, en så bra lokal! Varför??? förutom att den var alldeles för liten för CK då. Förresten, vad kommer att hända med lokalen efter det att byggjobbarna inte längre huserar där? Jag tänker om det inte blir något med hamnområdet efter Kommersen. Vega skulle passa utmärkt för Solikyl och andra verksamheter som höll till där några gånger i veckan.

Nu är problemet löst sedan kylar flyttades till Cykelköks område.