Styrelsemöte Protokoll
Datum: 26 september kl 20.00 - 21.30 Digitalt
Närvarande: Joakim, Mikael, Kristina, Bruno, Lasse, Klara och Anna
- check-in
Mötesförberedelser
- Ordförande: Bruno
- Tidshållare: Klara
- Sekreterare: Kristina
- Justerare: Mötets ledamöter
- Hur länge? 1,5 timma?
- Genomgång av dagordningen Punkter har samlats in under den senaste veckan - Inlägg på Karrot och mejl till styrelse - varför det inte borde tillkomma något Dock Punkt 9 Övriga frågor Pausningsärendena lades som punkt 2.
Från förra mötet - hur har det gått?
*En arbetsgrupp med frågan hur vi får engagemang och deltagande på möten.
Vi har inte hunnit så långt, men bra är säkert att bjuda in andra solikylare!
*Respons från den rörelse som visat intresse för att bidra ekonomiskt till Solikyl - vagnar. Se även punkt 7.
Joakim: Vi har fått ett svar som anses som positivt, som det nu är upp till oss att ta ställning till!
Dagordning
1. Uppdateringsrunda
Frölunda Joakim: Allt flyter på
Kaverös Mikael: Stadigvarande hämtningar och utdelningar har börjat på fredagar. Det fungerar bra och har blivit mycket populärt och uppskattat, speciellt bland de äldre. Också uppskattat som en stor klimatinsats. Skulle kunna ökas med hämtningar och utdelningar även mån- och onsdagar. Kanske även utöka med något bageri också.
Blir Kaverös en träffpunkt är HGF (Hyresgästföreningen) öppen för att stå för kaffet!
Högsbo Kristina: Haft kontakt med Mia om vagnar, gett förslag på två olika, eftersom vi nog inte kan få tag på “gamla tidningsvagnar” längre. Har bett dem fundera på hurdana de kan behöva. I övrigt har de haft lokalmöten och några intron, så möjlighet till ökat antal maträddare.
Haga/Handels Bruno: De kommer att ha ett solikylfikamöte den 1 okt. Klara planerar att vara med. Tanken är sedan tidigare att gruppen ska integreras i den stora gruppen, dvs Karrot Göteborg. Utdelning kommer att hållas ungefär en gång per månad.
Majorna Anna B: Ett nytt hämtningsställe, på Linné. Inkörning med rutiner pågår, fungerar bra och det finns önskemål från butiken om att utöka antalet hämtningar. Ett bostadsbolag i Majorna hade idag mycket korv att donera, vilken hämtades och delades ut under dagen på a-huset.
Kålltorp Bruno: Var på deras lokalmöte igår. Allt flyter på bra och det kan vara uppemot 30 besökare på Knuten, blivit alltmer populärt.
Hisingen Joakim: Flyter på bra, nya samarbeten och troligen större lokal på gång.
Backa-Brunnsbo: Lasse: Lokalmöte kommer snart att hållas. Val av ny platsansvarig. En del hämtningar från L-M på söndagar då det tunnats ut från Dahls, eftersom en annan förening hämtar, vilket är helt ok om butiken väljer det.
Omställningslabbet Bruno: Verkar ännu inte ha kommit igång med hämtningar. Premiärutdelningen i samband med Frihamnsdagarna gick bra! Mycket delades ut på en dryg timma. Och reklam för Solikyl. De ska ha ett Forum den 1 okt.
Kortedala Bruno: Mario som inte är med idag har föreslagit att ett lokalmöte hålls. Detta för att följa upp verksamheten, som idag består av två olika: gratisbutik och solikyl, vilka som hör till vilket, och att få med platser och tydligare info i karrot.
Mölndal Vi har inte hört annat än att allt flyter på. Ibland tas en del av en hämtning till Knuten.
Sisjön: Samarbetsansvarig har meddelat att det kan komma att behövas en ny för rollen samt att det är viktigt att butiken får besked i mycket god tid om Solikyl inte kommer att kunna göra en hämtning.
Nordost: Joakim: En kyl/frys ska snart levereras dit.
2. Pausningsärenden
En maträddare avbokar sig sent, väldigt sent, och ingen kontakt har tagits med samarbetsansvarig vilket ställer till det.
Beslut: Styrelsen ska skicka mejl till maträddaren och vi utser Anna B till kontaktperson för ärendet.
En maträddare som inte riktigt lyckats ta till sig introt.
Beslut: Joakim meddelar om pausning till dess att någon ur styrelsen har hunnit ha samtal med hen.
3. Inbjuden: Janos Om vi skulle kunna använda oss av deras tjänst?
Detta blev en informationspunkt av Joakim.
De har både större bilbussar som är dieseldrivna, men även bilar som är eldrivna vilket vore att föredra. Dock kan hämtningar endast ske dagtid. Vi funderar på vilka hämtningar som skulle kunna bli aktuella och ser positivt på tanken att inleda ett samarbete med dem.
Beslut: Joakim bokar möte med dem och kontakt behöver även tas med de olika samarbetsansvariga i solikyl.
4. Inbjuden: Shirini
Shrini var inbjuden för att prata om Ambassadörsskap och om att söka nya samarbeten på Hisingen.
Vi tog punkten utan Shirini. Vi funderar på vem som skulle kunna gå med Shirini i sökandet, eller om hon kan skulle kunna ingå i Ambassadörsgruppen, eller hur vi kan göra då nya till ambassadörsgruppen ska väljas in av styrelsen och samtliga som redan ingår.
Beslut: Dagens närvarande ledamöter: Bruno, Joakim, Lasse, Klara och Kristina ser inget hinder att Shirini väljs in i Ambassadörsgruppen. Bruno tar nu frågan till Ambassadörsgruppen.
Vi beslutar även att Bruno kontaktar Mia för att höra om hon kan gå med Shrini i sökandet, samt tar ett samtal med Shirini inför hennes sökande.
5. Fråga om samarbetsansvarig /- a för Brogyllen, mån- resp. torsdagar
Info: Kristina frånträder måndagar, men kvarstår som samarbetsansvarig för torsdagar.
Inlägg om vakans har gjorts på Karrot. Ingen har ännu hört av sig. Christoffer kvarstår som samarbetsansvarig för bägge dagarna, och vi tror inte att det skulle bli negativt för Brogyllen.
6. Förtydligande om Majorer - kommande möte på A-huset 2 okt.
Bruno ger en kort beskrivning. Majorer skulle kunna bli en lokal valuta, eller ett belöningssystem, för ett begränsat geografiskt område, i detta fall Majorna. Ideella föreningar som t ex Folkkök, Gratisbutiken och Leksaksbiblioteket skulle kunna ingå och någons insats i en förening skulle kunna belönas med Majorer utifrån i förväg bestämda kriterier. Majorerna skulle sedan kunna användas i de övriga ideella föreningarna som ingår i systemet.
Hör av dig till Bruno om du har frågor!
Då tiden rann iväg bordläggs punkterna 7, 8 och 9 till nästa möte
7. Solikyls hinder - bidragsspärren - för att söka föreningsbidrag
Söka medel från Göteborgs Stad? Arbetsgrupp?
8. Från tidigare möten/diskussioner: Fråga om att sträva efter ett likartat arbetssätt inom Solikyl?
9. Ev övriga frågor?
Avslutning
- Nästa möte blir torsdagen den 31 okt digitalt kl 20
- Bruno håller i att en dagordning skapas
- check-out
Att göra
- Klara: Vara med på Solikylfikamöte den 1 okt kl 16.15 på Handelshögskolan
- Lasse: Ordna lokalmöte i Backa-Brunnsbo
- Mario: Pusha på att ett lokalmöte hålls i Kortedala Återbruket_Hej&Tack
- Joakim: Ordnar med att en lokal i Nordost får en kyl/frys
– - Kristina: Formulerar ett förslag till text i det ena pausningsärendet
- Joakim: Meddelar om pausning i det andra ärendet och försöker hitta en tid för möte
- Joakim/styrelsen: Ordnar ett möte med Janos och tar även kontakt med samtliga samarbetsansvariga
- Bruno: Tar kontakt med de övriga i Ambassadörsgruppen om att att utöka med en medlem, tar också kontakt med Mia och ger matnyttig info till Shirini
- Bruno: Är med på mötet om Majorer den 2 okt
- Bruno: Håller i att en dagordning skapas till nästa styrelsemöte den 31 okt
och det vore bra om någon av oss kunde närvara på Omställningslabbets Forum den 1 okt!
Justerat 2024-10-04