Protokoll styrelsemöte 2025-09-17

Datum: 2025-09-17
Närvarande: Bruno, Lasse, Olof, Joakim, samt via länk: Mikael och Liberto
Ordförande: Bruno
Sekreterare: Olof
Justerare: Lasse

Inledning

Mötet hålls på Omställningslabbet i Frihamnen. Deltagarna är försedda med saft och fika. Bruno väljs till mötets ordförande, Olof till sekreterare och Lasse till justerare. Dagordningen fastställs enligt följande:

  1. Incheckning / uppdatering / nya utdelningsplatser
  2. Röstning via Karrot för ansvarsroller vid butik och utlämningsställen
  3. Dahls Sisjön kontaktperson
  4. Situationen med DreamCenter
  5. Nuvarande pausningsärenden
  6. Hanteringen av nya ansökningar

1. Incheckning / uppdatering / nya utdelningsplatser

Lasse rapporterar att det fortsatt är lite svinn från Dahls bageributik. Om detta fortsätter kan utdelningarna vid Brunnsbo behöva pausas. En ny utdelningsplats vid Pedagogen på Göteborgs Universitet är under uppstart, med stöd från Handels. Olof meddelar att han tagit kontakt med Chalmers Students for Sustainability och inlett ett samtal om samarbete. Joakim informerar om att han ännu inte hunnit samla välmåendegruppen sedan förra mötet på grund av hög arbetsbelastning. Deltagarna diskuterar kort skillnader och fördelar mellan en ”funktionärsgrupp” och en välmåendegrupp, men utan att dra några slutsatser.

2. Röstning via Karrot för ansvarsroller

Det närmar sig lokalmötet vid Knuten. Styrelsen föreslår att det nya systemet för ansvarsroller testas där. På mötet tas nomineringar fram för samtliga ansvarsroller, varefter röstning sker via Karrot. Bruno får i uppdrag att informera Liselott om detta.

3. Dahls Sisjön kontaktperson

Sofia har meddelat att hon inte längre kan vara kontaktperson för Dahls i Sisjön. Mikael får i uppdrag att meddela Sofia att en ersättare söks samt att undersöka om någon volontär vid Kaverös kan ta över ansvaret.

4. Situationen med DreamCenter

Bruno och Joakim har haft kontakt med DreamCenter (DC) i syfte att strukturera upp ett samarbete. Inledningsvis var intresset positivt från båda håll, men detta ändrades plötsligt med hänvisning till att det förekom för mycket ”drama” inom Solikyl. Mario, som skulle vara kontaktperson för samarbetet, har informerats. Styrelsen diskuterar möjliga orsaker till DC:s ändrade inställning. Joakim berättar att han pratat med både Tommie, chaufför hos DC, och Dana hos DC, men fått olika versioner av vad som skett. Det konstateras även att ett framtida samarbete med DC skulle innebära kostnader för transporter av matsvinn, vilket kan bli problematiskt för Solikyl.

5. Nuvarande pausningsärenden

Styrelsen beslutar att stänga av 1120 från Solikyl. Skälen är att hen motverkat Solikyls arbete, bland annat genom att missbruka sin förtroendepost som kontaktperson till en samarbetspartner och genom att ha varit drivande i försök att utesluta en eller flera volontärer från verksamheten. Bruno får i uppdrag att skicka ett meddelande om avstängningen till berörd person. Det presenteras ett förslag till formulering som förbättras gemensamt under mötet.

Vidare har Bruno och Mikael samtalat med 1010 angående hens pausningsärende och skapat en grupp för fortsatt dialog. Styrelsen beslutar att ärendet fortsätter med samma villkor för deltagande som tidigare, för att se om situationen förbättras efter detta samtal.

6. Hantering av nya ansökningar

Det konstateras att ansökningsprocessen till Solikyl för närvarande tar lång tid, eftersom antalet ansökningar är stort och varje ansökan innebär mycket arbete för välkomstgruppen. Bruno får i uppdrag att kontakta Liselott för att undersöka om hon kan sammankalla välkomstgruppen till möte om hur processen kan effektiviseras. Styrelsen diskuterar om ett enklare introduktionssamtal skulle kunna vara tillräckligt i vissa fall.

Avslutning

Nästa möte bestäms till den 16 oktober kl. 18.30.