Slänger stora matbutiker mer än små?

Häromdagen kom jag att tänka på att små independenthandlare (typ grönsaksaffären på torget) antagligen slänger procentuellt mindre matsvinn än stora mataffärer som Lidl och Ica. Mitt argument är att i små mataffärer/caféer så jobbar ägaren ofta själv på golvet och ser då till att inte slänga onödigt mkt, mtp att det är hens egna pengar (så att säga) som slängs i soptunnen. I stora mataffärer jobbar kanske 100 pers med maten och de har ofta inte samma känsla för kostnaden att slänga (eftersom det inte direkt drabbar de), plus att mataffärskedjor kan ha varumärkesregler gällande mat att förhålla sig till förutom de som samhället ålägger de.

Tror ni att jag har rätt? Vad är er erfarenhet i frågan?

Hej jag har alltså en idé att starta en facebookgrupp för besökare på solikyl-kommersen, vill stämma av denna idé :grin: Calle W.

Sedan undrar jag om jag kan skaffa e-post med solikyl .se. Hälsning Calle

Hej jag har alltså en idé att starta en facebookgrupp för besökare på solikyl-kommersen, vill stämma av denna idé :grin: Calle W. Sedan undrar jag om jag kan skaffa e-post med solikyl .se. Hälsning Calle

Ditt svar har inget med denna tråd att göra så jag föreslår att du ställer frågorna i ett nytt inlägg (eller varför inte ett under kategorin Stadsdelar, och ett under Allmänt eller liknande), för att få svar. Mvh, Andrea

Ja :blue_heart:absolut. / Calle

Jag håller med resonemanget, men har ingen direkt erfarenhet av det. Vi har tyvärr inte så många samarbete med små handlare. Jag tror det är lite som du beskriver, men är nyfiken på att se om det faktiskt stämmer.

Ett exempel jag kommer ihåg nu är att Coop Fram har väldigt lite svinn. Jag tror de rabatterar bra eller ger bort, jag kommer inte riktigt ihåg, det var längesen jag var där och frågade. Men just de är lite exceptionella vad gäller medvetenhet om miljöfrågor.

1 gillning

Ja, Fram (som inte tillhör Coop-koncernen utan är en fristående förening om jag minns rätt) är exceptionella vad gäller miljömedvetenheten. De har säkerligen väldigt lite svinn.

1 gillning