Uppstart Solikyl i Bergsjön

Vi fick frågan av Göteborgs Stad om att starta ett solidariskt kylskåp på Fixoteket i Bergsjön. Det låter kanonbra! Vi har nu diskuterat om att börja med nån slags presentation av verksamheten tillsammans med en middag eller mat från nån närliggande butik. Planen är att ha det i början av December.

Någon som vill haka på? Känner ni någon som bor i området och skulle vara intresserad?

1 gillning

Vad bra det låter!

De butiker som finns nära är ju Lidl på Galileis gata, Ica nära vid Citytorget och Ica på Rymdtorget, säkerligen också ett antal grönsaksbutiker och mindre butiker. Sen är inte Munkebäck alltför långt bort om det skulle va väldigt stora mängder mat där och någon med bil vill köra det.

Jag kan vara med och planera en presentation.

Bodde inte Maria i Bergsjön och funderade på att starta igång nåt där?

Karin från Fixoteket ska ta kontakt med butikerna. Jag föreslog att de gör det för att mjukstarta med bara ett event (det brukar vara lättare för butikerna går med på det och donera frukt, grönt och bullar) och kanske så får vi en ingång där.

Bra tänkt med Munkebäck. Låter mest sannolikt

Gör hon det? Maria från Tyskland?

Karin från Fixoteket föreslog följande datum: 5e, 7e eller 14e Dec. Jag känner att vi hinner inte ordna något redan till nästa vecka, iom att vi har styrelsemöte och hangout den 7e. Det kvarstår den 14e, vilket skulle vara ett hangout med Frihetsförmedlingen.

Frågan är om det blir bra att vi slå alltihop: nån slags middag för att presentera Solikyl i området och ett häng med folk från Frihetsförmedlingen.

Vad tycker ni @disa och @tomasz ?

Ja, kanske det. Jag antar att det blir efter jul då om vi inte tar nåt av de datumen. Om fixoteket bergsjön har kök och så så att det går att ha hangout där så kan det ju bli bra!

Känns ganska tajt nu med tiden så jag ska försöka spika nån fredag nästa månad. Säg till om det är nån specifik dag som inte passar

Ja, jag tycker också det låter bättre i januari. Då hinner vi förbereda nåt. Jag har ännu inte planerat nåt på nån av fredagarna i januari, så vilken som funkar.

1 gillning

Det är bokad den 2:a Februari!

Det blir något slags öppet hus på en lördag samtidigt som ett annat event. Vi sitter där, äter och bjuder på mat samt snackar med folk som kommer.

Vi måste bara fixa en bil för att göra en Chili-hämtning dagen innan.

Dagen innan är också Brunnsbohangout. Hur samordnar vi detta? Ska vi köra hälften av maten till varje ställe? Eller ska det bara va några som inte e med på brunnsbohangouten som kör till bergsjön? Jag känner att jag inte vill göra hämtningen från chili denna kväll.

Jag tycker också vi bör ha något mer än chili-mat som vi bjuder på. Det brukar ju inte va så mkt vegetariskt. Jag kan plocka med mig lite från masthugget på torsdagen som vi kanske kan komma lite tidigare o laga där om vi ändå lånat nyckel.

Vad har hänt med affischen Karin pratade om?

Satsar vi på att va där hela öppettiden 11-15?

Karin gjorde en affisch (jag skickade via mejl) och det annonseras så här

Lördag 2/2 kl 12:00-15:00 får Fixoteket Bergsjön besök av föreningen Solikyl som bjuder på räddad mat och berättar om sin verksamhet.

Om ni hämtar till Brunnsbo så kan man passa på och köra resten till Fixoteket Bergsjön. Det blir ändå inte så många som ska äta upp allt, eller hur? Jag kan hjälpa till med hämtning, men vi måste fixa någon med bil som kan köra.

Absolut!

Ja, det stämmer. Om jag lånar kärran från masthugget kan jag ta resten av maten från brunnsbo till bergsjön på morgonen när jag ska dit. En hämtning med cykelkärra borde gå bra där. Då är bara frågan vem som gör hämtningen från chili på fredan.

1 gillning

Om vi inte hittar någon som kan köra då kan jag ta det…

https://solikyl.se/2019/oppet-hus-med-lunch-pa-fixoteket-bergsjon/

1 gillning