Uppstart Solikyl Kålltorp

Senaste utvecklingen vad gäller försöken att få till stånd ett kylskåp i Kålltorp/Munkebäck/Härlanda är följande:

  • Bruno & jag hade möte med frivilligcentralen MiK-Knuten den 27/8. De anställda vill gärna ha ett kylskåp hos sig, och föreslog ett litet hörn (den s.k. Grottan) av lokalen. Dock är hörnet mycket litet, så det kommer inte räcka med den lokalen. Dessutom är lokalen väldigt trång så det kan bli svårt rent logistiskt att vara flera personer som ska sortera mat + när folk ska hämta mat. Dock så vill vi ju gärna få igång matleveranserna så fort som möjligt, så vi kom överens om att ha själva kylskåpet i Grottan, och ha en bokhylla ute i stora rummet + använda deras entrébord som sorteringsplats etc. De skulle höra med Härlanda kyrka (som de är anställda genom och därmed har nära samarbete med) om kyrkan kanske har utrymme för ytterligare ett kylskåp.
  • Bruno pratade med Pelle på ICA Munkebäck, som är sugen på att komma igång så snart som möjligt. Han ser ju gärna minst 2 hämtningar/vecka, men Bruno förklarade att vi just nu inte har kapacitet till det pga lokalsituationen etc, men att vi kan börja med 1 gg/v så snart som möjligt.

Nästa steg är att bestämma veckodag med Ica Munkebäck samt MiK-Knuten då vi kan hämta maten på Ica och sedan transportera den till Knuten. Jag ska höra av mig till Knuten idag och fråga om detta + om kyrkan.

I övrigt har jag gjort en lista på saker som behöver fixas innan vi kan sätta igång leveranserna. Ni får gärna komma med ytterligare punkter, på sånt jag kan ha missat.

Praktiska grejer

Tömma Grottan (det står en massa saker där just nu)

Rengöra Grottan

Tömma bokhyllan i stora rummet

Städa bokhyllan

Montera glasdörrarna till bokhyllan

Kolla på ellösning för kylskåp (+ frys?)

Hitta ett kylskåp som passar till grottan

Transportera kylskåpet till Knuten

Kolla om det får plats en frys

Fixa frys?

Fråga Knuten om matavfall + soplösning + förvaringsutrymme för städartiklar etc (vad mer?)

Transportera kärror till Knuten/ICA

Övrigt

Komma överens med Knuten om leveransdag till dem

Komma överens om elkostnader

Bestämma vilka öppettider kylskåpet ska ha: löpande eller specifika tider?

Fundera på förvaringslösning för transportkärror etc

Se om Härlanda kyrka kan husera ett kylskåp

3 gillningar

Här kommer senaste uppdateringarna gällande ett kylskåp i Kålltorp!

  • Personalen på Knuten har försökt få tag på en elektriker för att få ett eluttag till “grottan”.
  • De håller på att tömma grottan nu (det har varit som ett litet förråd tidigare).
  • Jag har mätt grottan för att se hur vi bäst utnyttjar utrymmet. Kom fram till att det bästa vore om vi kan få in 2 kylskåp (alternativt 1 kylskåp + 1 frys) bredvid varandra med dörrarna utåt. Isf behöver vi ett vänsterhängt skåp samt ett högerhängt så att man lättast kan fylla på skåpen m.m.
  • Tyvärr är bredden på grottan 117 cm, vilket innebär att skåpen måste vara rätt smala. Dessutom är det olika höjd på grottan: det vänsterhängda skåpet kan bara vara ca 150 cm högt, medan det högerhängda kan vara ca 170 cm högt. Dessa höjder gäller om vi vill kunna ha standarddjupa skåp (60 cm djupa).
  • I övrigt har vi pratat om torsdagkvällar som leveranskväll till Knuten. Vilka tider kylskåpet ska ha öppet är dock fortfarande inte bestämt, då vi är osäkra på om kylskåpet kan ha öppet alla tider Knuten är öppet, eller om det ska vara specifika, bemannade öppettider (då volontärer är där).
  • Personalen på Knuten skulle också informera sin hyresvärd att det kan komma att bli lite mer matavfall än vanligt från Knuten när samarbetet med oss väl inleds. Detta för att förebygga att värden blir sur.
  • Härlanda kyrka har meddelat att de inte kan husera ett ytterligare kylskåp, så vi behöver fortsätta leta, då Knuten bara kan ta emot en bråkdel av det matsvinn som Ica Munkebäck antagligen genererar.
  • Bruno har sagt att det nu finns kärror att använda specifikt till Kålltorp, vilket är jättebra.

Hör gärna med era nätverk om någon har kyl/frys enligt ovanstående mått som de kan tänka sig att skänka till oss!

Hej!
Jag är ny volontär i Kålltorp och fick som förslag från Maxime och Bruno att kolla med bostadsbolagen om de har nåra kylskåp över. Jag träffade just Maxime vid Knuten och han har bjudit in mig till solikyl.se/forum och karrot.

Ah ok, det var du som var på Knuten då? Då förstår jag.

Jättebra om du kan kolla med bovärdar i området om de har kyl/frys över enligt specifikationerna ovan. Det är bara att du hör av dig till mig om du behöver mer info om måtten!

Jag har ringt runt bland bostadsbolagen, men tyvärr hade de några redan stängt för helgen (resten hade varken kyl eller frys att bli av med och Erik Olsson hänvisade till mejlen, så dem har jag mejlat). Ska jag vänta ut tills på måndag eller finns det andra ställen jag kan kolla på?

Superbra att du redan tagit tag i det! :clap:t4::clap:t4::clap:t4:

Vilka bostadsbolag har du ringt? Har svårt att tro att det finns så mkt mer att göra på helgen, men tänkte du på nåt speciellt?

Haha, jag trodde att Erik Olsson var en mäklarfirma, men det är alltså ett bostadsföretag också? :upside_down_face:

Jag pratade med min pappa som jobbar på SGS studentbostäder och han sa att jag kunde försöka med dem också mest ifall.
Jag ska återkomma på måndag till Poseidon, Kålltorps förvaltning, Ikano BostadAmlövs fastighetsförvaltning AB, SGS Studentbostäder, Byggcentralen Leif Carlsson AB, Tornvallen AB, AKT Future AB. Sedan var det några till som jag inte kunde hitta numret till, bara adress, så de får jag gå och möta face-to-face.

1 gillning

Hej Elin och välkommen till Solikyl!

Kul att det är igång med kylskåpssökandet. Jag tänker att även om vi inte hittar precis vad vi vill ha just nu, så är det bra att etablera kontakt för framtiden när vi ev. ska behöva flera kylskåp och frys. Vi har ganska gott om utrymme på Kommersen så vi kan även lagra där om vi hittar något i bra skick som kan komma till användning senare.

Vad tycker ni om följande: att jag föreslår till Pelle ICA att komma igång först med icke-kylvaror, tills vi hittar kylskåp? Är det nån idé? Det kan vara bra också med att hantera mindre mängder till en början.

Andrea, vad har vi diskuterat med Knuten om elkostnader? Jag ser nu att det finns på din lista “diskutera elkostnaden”. Jag kanske glömde helt att säga men överenskommelse med lokaler som huserar ett kylskåp är att de alltid står för elkostnaden (vi knappt en budget och även om det inte är mycket så skulle det innebära en del extra tråkigt administrativt arbete för oss).

Det låter jättebra. Är det mest skafferivaror och bröd som kommer ifråga då i början? En fråga relaterad till detta: brukar ni förvara frukt och grönsaker i kylskåp? Det är nämligen som så att Kålltorp (liksom väl resten av stan) fullkomligt dignar av frukt från stadsdelens trädgårdar, och det vore schysst att kunna ta reda på en del av det.

Ja, du har helt rätt, jag tror att jag mest menade att Knuten behöver vara klar över att det är en kostnad som faller på dem. Jag tror att jag har sagt det till dem, men det är lika bra att jag säger det igen så att det inte blir nåt oklart gällande det. Tack för att du påminde mig!

Elin, superbra jobbat! Det känns underbart att du tagit dig an denna uppgift. Jag ska göra inlägg i lokala grupper också och fråga om nån har kyl/frys att skänka.

Jag har tidigare sagt till honom att bröd har vi svårt att hantera för det kan bli ett berg, men vi kan testa ta dagens bröd kanske. Frukt och grönt brukar finnas i mycket större proportion än skafferivaror. De brukar vi förvara olika beroende på lokal. Största problem har varit bananflugor, men de börjar redan dö ut nu.

Jag kontaktar honom idag då. Vilken dag hade vi bestämt var bäst för upphämtning? Torsdag? Nu kommer jag inte ihåg

Ja, torsdag från 17 typ.

Dock är inte hyllan vi ska ha i stora rummet tömd, flyttad och klar med dörrar än, så vi kan inte börja ta emot leveranser av skafferivaror förrän det är klart. Jag hör av mig till Knuten om detta men tror inte att de kommer svara idag.

Förresten, @Elin, om jag får din mejladress kan jag CC:a dig på mejlen framöver som jag skickar till Knuten angående samarbetet. Jag hittade inte den på din profil (är osäker på om den brukar stå där).

Min mejl är pearsson@protonmail.com

1 gillning

Har inte fått napp än, men Tornvallen AB, Amlövs Fastighetsförvaltning AB och SGS studentbostäder återkommer om de får in kyl/frys. Har två till ställen att besöka personligen (hittade inget telefonnummer online). Ska jag söka mig till trakterna bortom Kålltorp om inte heller de har något att erbjuda?

Jag tänker att det är jättebra (att du fortsätter leta också utanför närområdet), inte enbart för Solikyl Kålltorp utan för hela föreningen. Eller vad säger du, @bruno?

Alltid bra att knyta dessa kontakter! Förre eller senare så kommer de bli av med en mängd kylskåp och då kan vi passa på och hämta några, även om vi ska ha i lagring för framtida tillfälle.

Vi har möjligen fått napp nu på ett kylskåp som vi kan hämta på Hisingen. Imorgon (ons) får vi bekräftelse och då kan det hända att vi hämtar redan imorgon eller på fredag. Jag hör av mig så fort jag vet

Så jag fortsätter leta oavsett om kylskåpet från Hisingen halas in?

Yes! :slight_smile: Fast det kan vara mer av ett sidoprojekt där vi försöker etablera någon bra kontakt så att de kommer ihåg att de ska höra av sig till Solikyl innan de slänger något.

Just nu är det mer akut fråga om att lösa transport. Har ni eller känner ni någon som har tillgång till bil som vi kan låna antingen imorgon eller på fredag? En bil med krok, för vi kan fixa släpkärra, eller en större modell. De som donerar har lite bråttom.

Ska detta kylskåp alltså till Knuten direkt? För isf måste ju de informeras. Vad är det för mått på kylskåpet?

Ja, om det är möjligt så kan det köras direkt till Knuten. Vi vet inte måttet men om det inte passar så finns det ett annat i Gamlestan som passar och då kan vi bara byta ut.