Välkomstgrupp

Vi har pratat länge om att skapa en välkomstgrupp för nya maträddare och folk som vill engagera sig på något vis. Hittills har det varit informellt bara några av oss som har tagit ansvar för att svara på ansökan och välkomna nya, och ibland är det inte tydligt vad man ska göra. Just nu till exempel har vi gott om folk som vill hämta mat, men inte på andra som vill engagera sig på något annat sätt, så kanske bra att sätta ett tillfälligt stopp, eller höja ribban på vad man ska göra för att bli maträddare?

Välkomstgruppen får bestämma vad nya ska behöva göra för att börja skriva upp sig till hämtningar (t ex förutom att svara på frågorna och gå på en introduktionshämtning, att gå på ett intromöte eller flera introduktionshämtningar innan man släpps in i gruppen). Jag tycker detta får bestämmas av en grupp som håller koll på behoven i organisationen och som kan dela ansvaret på att svara på ansökan och vara kontaktpersoner till nya, så att de känner sig välkomna, få svar på sina frågor och kan fatta vad Solikyls värderingar är och hur vi arbetar.

Vad tycker ni och vilka är intresserade av att ta de rollen?

1 gillning

Jag håller helt med dig, Bruno! Vi behöver inte högre tryck på de hämtningar som finns, utan vi behöver fler personer som vill vara ambassadörer eller på andra sätt engagera sig. OBS! Jag menar inte att det är dåligt att enbart vara maträddare, utan bara att vi inte kan ta in fler och fler som armbågas om samma antal hämtningsplatser.

Personligen har jag inte möjlighet att vara i en sån välkomstgrupp, men tror att det vore jättebra att ha en sån. Jag har själv varit osäker på om jag får släppa in folk på Karrot etc, så det vore bra att styra upp.

Förslag till guide hur en bjuder in nya medlemmar:

Om det är någon du känner/har pratat med och vet att förstår konceptet(och ännu hellre vet en plats denna person kan vara aktiv) så går det alltid bra att bjuda in en ny.

För de som ansöker via formuläret: försök få till ett intromöte(behöver absolut inte vara formellt) eller en introhämtning där du kan förklara lite om solikyl för personen och ni kan prata om vad denne vill vara aktiv med. Detta går i princip också att göra via chatten. Ha gärna ett eller flera förslag på hämtningar där det behövs folk eller andra uppgifter där det behövs folk. Om du är ansvarig för en hämtning där det behövs fler hämtare, och personen vill vara aktiv i ditt område så går det alltid bra att bjuda in efter att bara ha chattat. Om personen vill vara aktiv i ett område där det redan finns många som hämtar bör denna dyka upp på ett intromöte innan den blir godkänd. Att bjuda in någon till en hangout fungerar som intromöte, men du kan även träffa personen exempelvis på ditt lokala utlämningsställe eller i samband med en hämtning.

Föregående är hur jag har gått till väga. En skulle också kunna tillägga:
Om det känns relevant kan du föreslå att personen kan exempelvis städa något av kylskåpen eller vara solikylvärd. Berätta att det behövs fler ambassadörer som pratar med butiker och söker nya samarbeten och vem personen kan ta kontakt med för att börja med detta. Berätta att det behövs fler som samordnar hämtningar och föreslå var om det känns relevant.
Vi skulle kunna börja ha en (regelbunden) folkköksverksamhet och till denna behövs då volontärer (och ansvariga).

1 gillning

Bra med guiden!

Jag kan alltså vara med och svara på några ansökan, men jag har svårt att lägga tid på att träffa folk.

Det verkar som att hittills är det du och jag, Disa. Då kör vi lite efter behov, försöker följa guiden och tar upp det med andra som vill godkänna nya i gruppen.

Ska vi börja med att tänka en ny ansökningstext till Karrot?

Jag tänker svara nästa ansökan på listan (Carolin) och hänvisa henne till Andrea så att hon kan komma till en introhämtning innan hon släpps in i gruppen, går det bra, @Andrea ? Jag vill skriva följande ungefär:

Hej Carolin! Ursäkta för väldigt sent svar. Anledningen är att vi har redan väldigt många maträddare och har tagit lite paus från att ta in nya volontärer. Men vi vill förstås inte missa folk som är engagerade för själva konceptet och vill bidra på något vis. Om du är intresserade får du komma till en introhämtning på ICA. Andrea ska kontakta dig med mer info

Så får vi vänta och se om hon svarar…

Det går jättebra! Fast det vore nog bäst om hon kontaktade mig, så jag inte glömmer det.

1 gillning

Vad ska vi skriva i texten som man ser när man söker till Karrot?

Hej! Snälla presentera dig själv och försök att svara på följande frågor så gott du kan:

1 - På vilka sätt skulle du kunna bidra till Solikyl? Vad har du kunskap om eller intresse av att lära dig?

2 - Har du läst våra riktlinjer för att bli maträddare och är du överens med dem?

3 - Var i staden kan du tänka dig hämta mat?

Jag funderar på hur man skulle kunna ändra frågan om riktlinjerna så den kräver mer reflektion än nu, kanske be den som ansöker att nämna någon ur riktlinjerna som hen ser som extra viktigt eller liknande? Då måste hen läsa dem, inte bara klicka vidare.

2 gillningar

Mycket bra idé, Anna! Har du nåt förslag på hur man formulerar detta?

Bra idé Anna!

Efter fråga 1 en länk till http://solikyl.se/engagera-dig/

Och i texten länken leder till lägga till något om solikylvärd också…

En kanske kan ha med en fråga också: Har du något transportmedel, t.ex. cykelkärra? Vill du transportera mat med kärra som du kan låna till hämtningarna som en går med och kan ta med på spårvagnen?

Det är bättre att se hur texterna och länkar på webbsidan kan förbättras eftersom det är genom där man brukar hitta till Karrot.

Frågan om transportmedel är kanske mer relevant i ett senare steg beroende på var man väljer att hämta? Annars blir det för mycket text att läsa och svara på i ansökan.

Jag tror det är samma sak vi menar, att förbätta texterna på hemsidan. Bara det inte blir för mycket jobb att skriva så kan vi göra de utförligare. (Inte för att de är dåliga som de är).

Om vi vill höja tröskeln för att komma med är det rimligt med fler frågor. Bättre med fler frågor en måste svara på än att inte få någon respons på ansökan på lång tid. Det är också enklare för någon som ansöker att svara på frågor vi som är med har kommit fram till att är relevanta än med öppna frågor.

Att länka till “engagera dig” texten, (eller nån annan med samma innehåll), tror jag är viktigt, för att visa att det finns fler sätt att engagara sig redan i ansökan. När vi länkar till en text(riktlinjerna för maträddare) som handlar enbart om hämtningar, så är det bra att länka även till en text om alla andra uppgifter/roller en kan göra.

Sen så skulle man kunna ha med, antingen på hemsidan eller i ansökan, att ett bra sätt att börja är att komma till något av cykelköken och där få veta mer.

Låter som bra idéer. Jag kan inte komma på just nu en textförändring i hemsidan (kan dock lägga till något om att besöka oss på cykelkök).

Jag lägger till senare ikväll en länk i ansökningstext till “Engagera dig”-sidan. Skriv om ni har förslag på hur ansökningsstexten på Karrot kan ändras.