Hur kan vi förbättra välmående och mer solidariskt samarbete mellan maträddare/volontärer

Den här diskussionen har funnits ett tag och olika förslag har kommit upp. Jag tänker starta en tråd här nu så att vi kommer med flera idéer, diskutera lite genom dem och kommer väl förberedda till nästa styrelsemöte. Det känns ändå som att det är en fråga som bör prioriteras på mötet. Här ska jag lista dem som jag hört eller själv pratat om:

  • Anordna flera sociala events: hangouts, matlagning tillsammans, filmkvällar osv.
  • Prioritera matutdelning till volontärer (till exempel första halvtimme, och sedan öppen till allmänheten), så att vi skapar ännu ett tillfälle att mötas. Detta skulle inte funka på alla platser förstås men det har testats på Gamlestan och är tanken att det ska testas på Fixoteket. Ställe där det kommer stora mängder kan funka bra och i och med att vi har pratat om att Omverkstan skulle börja ta emot all mat från Mölndal för att delas upp till olika ställe därifrån, så kan det vara en bra grej att testa det där.
  • Bättre på att konflikthantering: vi har testat några gånger att tillfälligt avstänga folk när det uppstår problem och få dem till ett möte. Har det funkat bra och ska vi göra det arbetssättet mer officiellt? Vad ska vi ha för procedur? Det har också pratats om att bilda en arbetsgrupp (välmåendegrupp eller trivselgrupp) som skulle tänka genom olika metoder och ta hand om individuella fall. Finns det några intresserade av det? Eller ska det alltid falla på styrelsen?

Kommentarer till punkterna ovan och nya förslag är välkomna.

2 gillningar