Inköp till Solikyl

Här är en tråd för att kasta ut idéer och diskutera vad Solikyl skulle kunna ha nytta av för saker som kan köpas för pengar. Tråden skapas med anledning av att vi får en donation i form av några tusenlappar och behöver diskutera hur vi på bästa sätt för organisationen kan få användning för dessa. Tänk brett, alla idéer välkomnas!

1 gillning

Jag väntar lite till och samlar här i sammanfattade form alla idéer som skrevs på Karrot.

Lite metakommentar om detta är att vi köper bara det som verkligen är nödvändig konsumtion, dvs saker som vi inte kan införskaffa på annat sätt: en gåva, begagnad, dumpstrad osv. Vi vill inte bidra ytterligare till onödig konsumtion (kan tyckas lite subjektiv men det räcker med att titta runt på alla saker som slängs hela tiden). Om vi verkligen behöver köpa nytt så föredrar jag att bidrar till en mer etisk och miljövänlig konsumtion, även om det innebär att betala mer. Till exempel kan man återbruka västar och trycka på Solikyls loggan istället för att beställa något nytt och billigt (och även ser mer enformigt ut) som tillverkas i Bangladesh av underbetalda kvinnor i dåliga arbetsförhållande.

Tyvärr är det alltid lättare och bekvämare att bara beställa det värsta och billigaste från den globala försörjningskedjan. Vi måste engagera oss för att inte hamnar i sådan vanlig fälla och jag tycker vi bör göra det. Efter vi har bestämt vad som är nödvändigt att köpa så ska jag börja leta de bästa alternativ.

2 gillningar

När är sista datum för att lämna in förslag? Och vilka kommer avgöra vad pengarna ska användas till?

Jag pratade med Per Björklund och han sa att det finns möjlighet att köpa in en begagnad el(last?)cykel i fint skick för några tusen kronor. Dock har Per inte tillgång t internet så mkt så han har inte skrivit detta på Karrot eller här; därför gör jag det åt honom nu.

Jag håller fullständigt med om att det är jätteviktigt att stötta fair trade-produktion (och gärna ekologisk sådan) om vi köper in nya grejer. Vi är ju en förening som sysslar med hållbarhet! Dessutom håller ju dyrare grejer oftast längre.

1 gillning

Utifrån våra erfarenheter av hämtning och lämning vill vi föreslå inköp, som bidrar till att förbättra kylkedjan vid transporter och hygienen vid utdelningar, samtidigt som vi vill att vi syns tydligare som organisation. Vi anser också att det är viktigt att inte för stora mängder köps in på samma gång, utan att vi får möjlighet att i lugn och ro prova hur det fungerar och om sakerna kommer till användning.
Förslag:
Hårda kylväskor att använda vid transporter och utdelningar.
Tänger att använda t ex vid brödutdelning.
Förkläden med logga att använda vid utdelningar.
Klistermärken med loggan att fästa t ex på kylväskorna.
Lena och Inga-Lena

1 gillning

Jag antar att vi ska ta upp och bekräfta något inköp på nästa styrelsemöte. Jag pratade med Per också om cykeln och det vore strålande för Solikyl, men väldigt svårt att hitta en plats att förvara den. Tror du det skulle vara av nån nytta till ICA-hämtningar till Knuten på sikt, så att man minskar bilresor, @Andrea?

Om man kopplar en liten kärra till cykeln kan man lasta en del…

IMG_20200412_194938001 IMG_20200412_195007 IMG_20200412_195134

Hyfsat lätt att fixa, men frågan är hur många av varje?

Jag hade inte förstått att det är en tandemcykel, jag trodde att det rörde sig om en ellastcykel. En tandemcykel med påkopplad lastkärra skulle iaf jag tycka var rätt opraktiskt att röra sig med i stadstrafik.

Vad gäller Munkebäck så är det väldigt varierande mängder matsvinn sen några månader, och vi vet inte om det kommer hålla i sig. Därför är det svårt att säga om en elcykel med lastmöjligheter skulle räcka, och då blir det lite för osäkert att stå med 8 banankartonger och inte ha en lösning på plats för transport.

Tänger tycker jag låter som en bra idé, men iaf för Kålltorps räkning vore det isf jättebra att få ingraverat “Solikyl” på dem, eftersom de annars lätt skulle vandra iväg. Vi skulle isf ha behov av kanske 4 st.

För hämtningarna till Fässberg behöver vi minst 2 stora kylväskor, 2 förkläden och 2 tänger. Kan naturligtvis ta fram mer konkreta förslag på produkter med pris om det skulle vara önskvärt.

Bra! Väldigt uppskattat om du kollar upp detta!

Det finns kärror som kan lastas med 8 banankartonger lätt!

Jag tycker för min del att det vore inget problem att köra en sådan cykel med kärra, fram til ICA och tillbaka till Knuten. Det vore faktiskt mycket roligare. Men visst kommer folk tycka olika. Frågan är hur många är beredda att göra det och om vi bör prioritera den här typ av transport i framtiden och låta de som vill det ha företräde med att boka in sig på en hämtning. Jag tycker vi bör planera och testa det, även om det inte är just den lösning med eltandemcykel.

Kolla den här cykel @Gopi! Vore det användbart för hämtningar i Masthugget? Kanske om man lyckas komma igång med Nordstan?