Matraddning.se

Jag har domänen matraddning.se och sidan är tänkt till av vara en svensk version av foodsaving.world, dvs en webbsida om maträddningskonceptet med massa relevant information, material och resurser om hur man går till väga för att börja rädda mat (skapa solidariska kylskåp) i sin egen stad.

Intresset är stort och det är inte sällan att jag får besvara mejl från folk som vill starta det där de bor!

Vi diskuterade detta på mötet och @Andrea, @Joakim och @baxemyr erbjöd hjälp med att sätta upp detta. Kanon!

Jag kan börja med det tekniska tidigast i April (lägga upp en server och klona deras sida så vi får använda samma grafiska profil), men ni får gärna komma igång med översättning och anpassning av texter, och även klurar på nya inlägg, när ni hinner.

Jag bjöd även in andra i foodsavings forumet och en tjej från Foodsharing Östersund var intresserad

1 gillning

Jag har knappt varit inne på foodsaving.world, så för min del vore det bra att veta vilka texter vi ska prioritera/börja med att översätta/anpassa. För jag antar att det finns jättemkt material där? Och ska vi ha ett möte för att fördela texter m.m.?

1 gillning

Vi bör faktiskt börja med att diskutera sidans struktur: vad ska finnas i huvudmenyn? Det avgör lite hur vi strukturerar innehållet. Jag tycker att det kan bli nästan samma huvudmeny som foodsaving.world. Vi kan ha:

Hem: en enkel förklaring av vad maträddning, ett välkommen och en uppmaning till att komma igång
Starta din grupp: där det mesta finns - hur man skapar en community, hur man skaffar samarbete, organisering, juridiska aspekter osv.
Karrot: behövs kanske inte direkt i huvudmenyn?
Forum: Det här forumet, eller egen kategori i detta forum? Eller det svenska kategori i foodsavings forumet? Behövs det?
Team/Om oss: Det skulle nog räcka att slå ihop teamet och om oss.
Något mer?

Vi kan börja bolla om själva innehållet här också. En del på foodsaving skulle fungera med att bara översätta, en annan del säkert inte, eftersom det blir mer specifikt.

Nu tänker jag äntligen ta tag i detta nästa veckan och börja redigera innehållet. Känns väldigt relevant just nu med hela Hemköpgrejen och jag vill ha det klart till nästa matsvinnsfestivalen i Malmö.

Har folk tid att hjälpa mig i kommande två veckor? Vi kan börja klura på strukturen som jag nämnde ovan (vad är viktigaste information som ska framställas, vad finns på menyn osv) och börja med att översätta vissa saker som är relevanta.

Vet ej om man får posta länken till tempsidan, men jag har nu kollat in den och några kommentarer.

  1. Hemsidan (första sidan)
    Maträddning i Sverige > Maträddning Sverige
    En rörelse mot matsvinnet och för delning av mat för alla. > En decentraliserad rörelse mot minskat matsvinn (hållbar matkonsumtion)
    Starta din gupp nu > Starta ny grupp nu! / Starta grupp nära dig!

  2. Var försiktiga med ”gratis mat”
    Där vill jag gärna vara med och formulera hela det stycket. Ordet marknadsföra bör inte användas för att beskriva verksamheten. Sen skulle jag betona användning av det farliga ordet gratis i samme stycke.

  3. Vi behöver betona det med välgörenhet vs. rörelse tydligt någonstans på sidan. Och att det i slutändan handlar om folkbildning och förändring av våra konsumtionsvanor och inte bara att rädda maten.

  4. Huvudmenyn
    Ta bort Hem från huvudmenyn, behövs inte.
    Skapa din grupp > Starta ny grupp / Starta lokal grupp.
    Lokal för delning > Delningsplats / Delningspunkt
    Kontakta oss > Kontakt

Vi bör planera en träff för att tillsammans titta igenom texten och sidan innan vi lanserar den. Kommer att samla alla bilder jag tagit under åren som vi kan välja från att lägga ut på sidan.

1 gillning

Det går bra att dela: 95.216.215.102:8000/

Tack för synpunkter, håller med om allt. Punkt 3 tänker jag att det blir en annan sidan (inte på huvudmenyn, utan en “Läs mer” knapp eller liknande på hemsidan) om själva maträddningskonceptet. Men jag har inte hunnit skriva något. Du/ni får gärna börja om ni känner er inspirerad!

Jag tycker det borde läggas till mer tydligt länkar till:
foodsaving.world
community.foodsaving.world
solikyl.se
foodsaving.today
något mer?

Det finns ju länkar till dessa sidor under läs mer under de olika kategorierna, så det finns redan, men kan bli tydligare. Själv uppskattar jag, som e en sån där person som är riktigt dålig på att söka information, sidor som har en egen kategori ‘länkar’ i huvudmenyn, och där får det gärna finnas hur mycket som helst som är på nåt sätt relaterat eller också handlar om angränsande ämnen.

En detalj: Jag vet att du använt samma mall som foodsaving.world, så det kommer därifrån, men jag stör mig på att huvudmenyn blinkar och ändrar storlek när en scrollar, skulle va mycket snyggare om den va still.

Det finns länkar till Solikyl och FSWW på footern och väldigt tydligt på första sidan. Jag har svårt att se hur mer tydligt det kan bli utan att göra det besvärligt för den som söker information i ett relevant sammanhang.

Ska vi försöka träffas och göra klart sidan @tomasz, @Joakim, @disa, @Lybeck och @baxemyr? Kanske @Andrea är också intresserad? Vi kan bolla också om hur vi lanserar den.

Jag vill ha den färdig innan matsvinnsfestivalen i Malmö den 13e. Hinner vi ses innan?

edit: jag är ganska flexibel med dag kommande veckan om vi ses på kvällen

1 gillning

Jag e på o träffas, mycket lättare så en när var och en sitter hemma hos sig. Kan under vardagarna kommande vecka och måndag 12 augusti. Utgå inte ifrån när jag kan träffas dock, som sagt har jag inte överdrivet mycket att bidra med i sammanhanget.

2 gillningar

Är upptagen på onsdag och på lördag. Övriga dagar kan jag.

Jag pratade nyss med Jonas och Tomasz och de kan på torsdag.
Då säger vi torsdag kl 18:30 på Kommersen! Vi kan passa på och äta Chili-mat senare när det kommer.