Förslag för dagordning, jag lägger till nya punkter som kommer.
-
Nya Hemköp-samarbete på g. Hur kan styrelse följa upp vad ambassadörer gör, underlätta för dem och se till att dessa samarbete blir av och fungerande.
-
Ska Solikyl stå för resekostnader (eller en del av) till den internationella träff på Foodsahring festivalen.
- Förslag från @tomasz som menar att det kan bli ett bra incitament för volontärer att delta i sådana viktiga events. Jag håller helt med och tycker att frågan handlar mest om hur mycket i förhållande till budgeten kan vi stå för.
- Riktlinjer för lokaler som vill husera solidariska kylskåp
- Det är flera samarbete på gång och därmed flera ställe med kylskåp (kommande är moskén i Högsbo och församlingen i Mölndal). Vad behövs för att dessa ställe ska fungera? Måste vi alltid ha en kontaktperson eller ansvarig för varje lokal? Vad är det för krav som är rimliga att ställa? Vi diskuterade tidigare till exempel att ett solidariskt kylskåp ska vara öppet för allmänheten (åtminstone vissa tider) och inte något privat till verksamheten och att vi ska prioritera icke-kommersiella platser.
- Praktiska frågor om styrelse (förslag från @Andrea):
-
Bestämma datum och tider för styrelsemöten resten av verksamhetsåret. (Anser att det är viktigt för att vi ska få en kontinuitet i arbetet.)
-
Diskutera sluttider för styrelsemötena. (Så att inte mötena drar ut på tiden och därmed blir svårroddade.)
-
Diskutera kontaktkedjor, för uppenbarligen funkar inte mejl särskilt bra. (Vi måste kunna få tag på varandra och bestämma saker lättare & snabbare mellan styrelsemötena än som hittills varit!)
-
Bestämma var protokoll läggs upp och hur snabbt de ska vara justerade och offentliggjorda. (Om inte protokollen finns tillgängliga inom rimlig tid blir det ju mkt svårare att stämma av vad som bestämdes på senaste mötet.)
-
Diskutera vem som tar på sig vad inom styrelsen. (Vore bra att ha medlemsansvarig, samarbetsansvarig, kylskåps-/lokalansvarig, PR-ansvarig etc.)
-
Organisatorisk struktur: Det var bestämt på årsmötet att styrelsen skulle jobba på det och det har mycket med några frågor ovan att göra. Vilka har ansvar för vad och vem ska bestämma om vad? Vad ska man förvänta sig av sin roll?
-
Behöver vi utse ett samarbetsansvarig för Hemköp Linné och Masthugget
- Just nu har vi Kexin som är kontaktpersonen till nya maträddare. Men vem är egentligen den ansvariga som kan ta tag i frågor, fatta snabba beslut för att lösa problem när det behövs och samordna möte med maträddare? Eller behövs inte en? Vem har koll på saken och vill ta det åt sig? Jag tycker att styrelsen bör jobba på frågan genom att kontakta de mest engagerade och se om de är intresserade, och informera samtliga maträddare vad det innebär att någon är ansvarig. Har med sista frågan om organisatorisk struktur att göra…
Om vi hinner:
Bolla lite om sidan Matraddning.se , vad som fattas, kan förbättras och hur vi lanserar det