Välkommen / Welcome

Hej Bruno, äntligen hittade jag ditt meddelande, lite förvirrad mellan detta forum och karrot.
Tyvärr är jag uppbokad på torsdag men jag ska hänga med Sandra på pickup på onsdag och har även frågat Kexin om jag kan hänga me på tisdag t hemköp men inte fått svar. En fredag kan jag komma på häng istället :+1:
Tack!

1 gillning

Jag arbetar för en kommunal verksamhet (Romano Center i Väst) som ligger på första långgatan 28b (Granne med kvinnofolkhögskolan).
Jag har en idé om att ha ett solidariskt kylskåp hos oss på vårt medborgarkontor men vet inte var jag ska börja eller vem jag ska kontakta.
Jag arbetar för ett romskt medborgarkontor (men självklart får även allmänheten överlag besöka oss) men fokus är just på romer (svenska romer och dessvärre inte EU-medborgare då dem inte täcks av minoriteslagstiftningen, ännu). Vår tanke är att vår medborgarkontor ska vara en mötesplats för alla och envar. Att komma till oss för att få hjälp med allt från att skriva ut ett CV till att förstå hur demokrati och samhället hänger ihop. Många av våra besökare har inte den ekonomiska förutsättningar för att kunna köpa fika med sig till oss och även vår budget är mycket bunden och ansträngd och vi har inte utrymme att köpa fika till våra besökare och därför slog idén mig med SoliKyl. Att det skulle vara ett ypperligt alternativ för att besökare och allmänheten skulle kunna stanna förbi oss och ta ett äpple och sätta sig i vårt bibliotek, eller bara ett kort samtal med någon av våra andra besökare eller våra samhällsvägledare.

Vad tror ni? Kan det finnas något intresse eller vilja att hitta något sätt att förverkliga denna tanke? Om så, hör gärna av er till mig så ska jag göra allt jag kan för att det ska bli en verklighet!

Maria Bogeblad Utvecklingsledare Romano Center i Väst
Kontaka mig på maria.bogeblad@kom.goteborg.se, eller på facebook Maria Bogeblad, 0704422868.

Med förhoppningar svåra att krusa

Kajsa här, Kålltorpsbo sen några år tillbaka, bor två kvarter från Knuten så för mig blir det mest hämtning här i krokarna. Har lite andra omständigheter som gör att jag nog inte kommer orka med att vara med på fler ställen, i alla fall inte regelbundet.
Är glad att vi nu börjar hämta på Ica Munkebäck även på måndagar, torsdagar är jag upptaget med annat och det är delvis därför jag inte kommit igång även om jag registrerade mig på karrot.world redan i november. Var med första gången i torsdags, men från och med i dag tänker jag främst hålla mig till måndagar. Ja, jag såg till att (äntligen) gå med i MiK nu också, så jag kanske kan bli ett lite mer allmänt känt ansikte på Knuten.

Värt att veta om mig är att jag gillar att odla - hittills har jag av olika omständigheter varit bättre på/mer intresserad av att odla än att faktiskt använda det jag odlat, rimmar lite illa nu men jag tror jag kommer få lite extra draghjälp i att ändra på det genom att vara engagerad här. Jag har också ett dolt motiv, att rädda den näring som vi ändå måste slänga och mata mina grönsaker med dem i närområdet istället för att de åker iväg och blir fjärrvärme. De gånger jag är med kommer jag alltså även passa på att rädda lite grönsaker som ni normalt hade ratat direkt i butiken, samt en del av sådant som ska rensas ur kylen. Lite slarvigt kan man säga att jag komposterar köksavfallet, men med fermentering och inte i en föruttnelseprocess. Näringsämnena behålls och kan gå från bord till jord på mindre än åtta veckor. Magi! Bokashi heter det för den som vill läsa på, annars kommer jag gärna på hangout och håller väckelsemöte. :wink:

Är vi fler odlare här, eller kanske någon som redan är bokashi-frälst?

Hejsan igen!

Skulle ni vilja ta kontakt med mig? Jag skulle gärna vilja komma på ert gemensamhetskök på någon fredag och ta reda på mer om er, men även se om inte vi från Göteborgsstad RomanoCenter skulle kunna skapa något tillsammans…

Hej!

Jag heter Naomi. Jag bor i Stockholm och har hittat två tyska folk som vill skapa en Foodsharing Stockholm grupp med mig här. Vi tänkte gör lite publicity och ha ett första möte i slut av september. Vi är osäker om juridiska frågor. Har ni skrivit upp kunskapen ni har om juridiska frågor någonstans här? Har ni vänner i Stockholm som skulle kunde vara intresserat att vara med?

Tack på förhand!
Naomi

1 gillning

Hej Naomi! Kul att se dig här!
Jag har postat nån gång en grej här på forumet men det finns mer att säga såklart.
Jag började skriva det hela till matraddning.se men måste hitta tid att avsluta det första utkastet. Dela gärna med er om ni forska saken på egen hand! :slight_smile:

Kortfattat så tycker jag att man kan dela upp det juridiska i två frågor: butikens ansvar och matsäkerheten inom maträddning (det blir liksom Foodsharings erfarenhet i Tyskland). Här kommer det jag postat om butikens ansvar:

Tack Bruno!

Den verkar att vara Göteborg Stad’s tolkning av reglerna. Kanske är det bäst att prata också med Stockholm Stad eller tror du att den gäller för hela Sverige? Om jag hittar nya information, ska jag uppdatera gruppen.

Jag tror det gäller faktiskt hela EU eftersom livsmedelslagstiftning kommer från en EU-förordning. Och butikens ansvar är samma oavsett om det handlar om maten som säljs eller doneras. Butikerna kontrolleras och inspekteras så att de följer rätt rutiner för att hantera maten på ett säkert sätt, med förvaring, transport osv. Vad som händer efter det säljs eller doneras kan inte kontrolleras och det är orimligt om butiken skulle ställas till svar pga konsumenternas fel (säg om man inte förvara en kylvara i kylan och blir sjuk av det). Om ingen brist har upptäckts i deras rutiner och lokal så blir det inte de som ska bli ansvariga för något som har gått fel förre eller efter i kedjan.

Men fråga gärna i Sthlm för att se deras svar. Jag är nyfiken.

Den största juridiska frågan handlar snarare om om maträddning ska klassas som livsmedelsföretag och detta gäller också hela EU. Detta är en väldigt stor tolkningsfråga! Men hittills har det inte varit mycket problem för de olika befinnande initiativ så att de behöver inte klassas på det sättet och hålla på med byråkrati.

Sä här skriver Livsmedelsverket om detta:
https://kontrollwiki.livsmedelsverket.se/artikel/112/exempel-pa-livsmedelsforetag-och-kommentarer-till-verksamheter

1 gillning

Hej! Jag heter Crei och jag fick reda på solikyl när jag besökte Göteborg för några månader sedan, vill bara introducerar mitt sjalv och pråta lite om hur det ser ut med intresse om måtraddning här I örebro.

I Örebro vi har ett stort dumpstrar-facebook grupp, men inte så många olåsta dumpster - dumpstrar här har god kontakt med varandra och när jag diskuterade idén om solikyl med dom var dom alla väldigt positiva till konceptet.

Jag har fick chansen nu också att diskutera det lite med några människor som arbetar med liknande projekter- för att se om lokaler och sådant och de har rekommenderat mig några olika platser som verkar mycket öppna och positiva till idén också.
Det finns et stor intresse om nånting liksom den här i örebro, så jag undrar om vi kan boka i ett möte för att diskutera det mer, så om vi startar en solikyl i örebro eller en liknande matraddningsorganisation så kan vi ha bra kommunikation och arbeta tillsammans om det.

//Crei

2 gillningar

Hej Crei! Ja, det vore trevligt att diskutera mer. Kommer du till Göteborg igen snart eller tänker du på nån sorts telefonmöte? Vi brukar ofta träffas på fredagar i föreningen så det skulle nog passa bra i anslutning till det.

Läs gärna den här tråden https://community.foodsaving.world/t/cooperation-to-kickstart-foodsaving-in-some-swedish-cities/128 det skulle kunna vara en början.

Jag tänkte på ett telefonmöte! eller google hangouts/skype kanske?

2 gillningar

Om flera kan vara med så är det en bra idé med samtal på internet. Google/skype använder inte alla här men det finns några alternativ som man kan köra på webbläsare utan att behöva skapa ett konto. Jitsi eller Whereby.

Det vore ännu roligare om folk från andra städer som visade intresse, typ Stockholm (@naomil), Kristianstad eller Halmstad kunde vara med. Kanske nån gång nästa helg?

Hey! I am Marjorie Lechat, I am a French student and I do my Erasmus here in Gothenburg for the whole year! I met Gopi yesterday and I am really interested to help you to collect the food in the supermarkets! :smiley: I can help in the city center or in Hisinghen. Unfortunately, I don’t have a car!

Hey Marjorie!

You are very welcome!

Please apply for membership in our group “SoliKyl Göteborg” at:

All my best wishes!

Gopi

Hejsan, presentetar mej kort Calle Wahlgren, 54, jag brukar komma och hämta lite mat vid solikyl kommersen/cykelköket. Jag har i nuläget inte någon konkret ide vad jag kan hjälpa till med. Annars så är jag också engagerad i hagsbion/folkets bio. God Jul! /Calle

Hej Calle! Ursäkta väldigt sent svar. Med jul och nyår så glömdes det bort att svara här… Hoppas att svaret når dig nu.

Vi brukar organiseras oss mest på en annan plattform (Karrot), där vi samordna hämtningar och även andra roller som att exempelvis vara värd och hjälpa till på platser där det finns ett kylskåp. Om det är något du kan tänka dig göra i mån av tid och lust så är du välkommen att skapa ett konto där och söka till vår grupp.

Annars med tanken på att du kommer till Masthugget så får du gärna prata med dem som är oftast där, @Gopi till exempel, och försöka hitta ett sätt att vara med.

Apropå Hagabio så är jag nyfiken… Var du med de tog emot bröd där? Var det uppskattad? Kanske kan vi hitta nån form av samarbete i framtiden.

Hej! Känns fint att vara en del av denna rörelse!

Jag vill bli maträddare och har en bil. Bor i Västra Frölunda. Flyttade just tillbaka efter 3 års studier på annan ort.

Är miljövetare inom humanekologi, dramapedagog och hållbarhetspedagog. Matsvinn är sååå viktigt och intressant!

Ser fram mot att rädda mat tillsammans! Karrot känns som en fin platform. :slight_smile:
Kärlekens ljus
Pan

2 gillningar

Hej Pan! Kul att du vill engagera dig!
Vi såg din ansökan på Karrot och Joakim har svarat. Har du sett det? Jag kan också svara där för det bli snabbare för oss att se och att du ska få respons.

1 gillning

Hej! Jag har varit bortrest och jobbat och haft datorstrul, ursäkta att jag inte svarat tidigare!!! Nu har jag sett det. Nu är jag redo för att hämta och rädda mat! :smiley:

Hej! Jag är Iris fran Tyskland och ska flytta till Göteborg nästa vecka för att göra en Erasmus-utbyte pa universitetet. Jag vill jätte gärna hjälper er att rädda mat eftersom jag tycker att det är en viktig sak. Tyvärr har jag ingen bil men jag har en cykel och mycket motivation! Jag har redan ansökt för dessa grupp pa karrot.world men jag har inte än fick ett svar.

1 gillning