Rutin för att kontakta butiker och nya samarbetspartners

@Carina berättade på Karrot att någon tog kontakt med en butik i Solikyls namn utan att ha en öppen kommunikation med oss. Jag vet inte varför det har hänt, men om vi utgår från att det inte handlar om någon med en egen agenda, utan om en person med goda avsikter, så föreslår jag att vi tar fram till nästa styrelsemöte en tydligare rutin eller några krav på folk som vill tala i Solikyls namn.

Vi vill undvika att Solikyl uppfattas som oseriös och oorganiserade, om en butik blir kontaktad 2 gånger av två olika personer (t ex, i detta fall planerade Carina att ta kontakt med just den butiken i frågan). Och vi vill att personen som tar kontakt i vårt namn är helt förberedd att faktiskt tala som en representant för Solikyl, förmedla våra grundvärderingar och kunna svara på viktiga frågor.

Därför föreslår jag att vi är tydliga med att om någon vill söka nya samarbete - (att tipsa som en kund om Solikyl kan man alltid göra på egen hand) - så måste hen:

1 - Komma på ett möte med oss
2 - Registrera sig här på forumet så att man ska ha en öppen kommunikation med oss och hålla alla andra informerade om planerna och vad som pågår

Dessutom föreslår jag att vi skriver ner en lathund eller guide på hur man går till väga för att kontakta nya samarbetspartners: vad man ska säga, vad man ska tänka på, vilka frågor man ska kunna besvara, osv.

Låter det rimligt? Har ni några andra tankar eller förslag?

1 gillning

Det låter mycket rimligt!

Vi borde definitivt ta upp det på nästa möte.

Jag tycker kanske det låter som väl specifika krav. Jag tänker då på om någon som inte använder internet vill söka samarbete. Eller någon som vill hitta ett samarbete i en stad långt bort, då kanske det dock är bättre att starta en ny förening i den staden.

Om man lägger till ett alternativ till punkt 2 att ha en kontaktperson så borde det fungera bättre.

Mycket bra poäng, Disa, jag brukar glömma bort att inte alla har Internetskillz :grin: I sådana fall blir det en kontaktperson som rapportera till resten av gruppen rätt lösningen. Anledning till att ha info här på forumet är att det inte händer sånt okoordinerat som har hänt nu.

Hur man gör på andra orter blir också en spännande fråga att diskutera. Jag tycker att det är bättre att man skapar egen förening (om det behövs) på andra ställe. Om man väljer nu att kalla det Solikyl Nödinge t ex är en annan grej som jag själv inte vet fortfarande hur jag ska ställa mig till. Det finns fördelar för dem som ska starta och vi vill uppmuntra maträddning på andra ställe samtidigt som att det finns alltid risken att organisationen där vi inte är missbrukar konceptet eller slarvar med matsäkerhet eller samarbete och skapar problem åt oss här. Vi får diskutera hur vi förhåller oss till andra initiativ helt enkelt med tanken på alla dessa positiva och negativa faktorer.

Vi har fått följande mejl och jag ska be dem att avvakta:

Hej!
Jag har blivit ”värvad” av en nybliven Nödingebo som är volontär i Göteborg. Vi har nu tillsammans lyckats få tag i vitvaror och tänkte starta upp solidarisk kyl tillsammans med Fritidsbanken i Älvängen. Jag vill gärna bli engagerad och köra mat till dem från butiker mfl. som kan tänka sig samarbeta. Jag undrar nu bara om det behövs något särskilt tillstånd från er sida? Behövs något sådant tex när man ska ta kontakt med ev samarbetspartners? Sån där lapp med instruktioner att sätta upp på kylskåpet, hur får man det? Hoppas kunna komma igång med detta snabbt

Eftersom Marie (från mejlet ovan) och Vita kommer till mötet den 10e så föreslår jag att vi börjar skissa redan nu rutinen och villkoren för att söka samarbete.

Jag började här: https://pad.disroot.org/p/iZphgqR51S#

Det vore bra med så mycket feedback som möjligt. Och jag tänker att det blir bara en preliminär grej. Sedan kan vi ta dokumentet till styrelsemötet och godkänna det som något officiellt.

Förutom det jag redan skrivit så tycker jag att det finns risk att det blir för centraliserat med dessa krav, och även att de skrämmer bort vissa som vill engagera sig. Förstår fortfarande problemet.

Det ska finnas en viss tröskel för människor att kunna tala för en hel organisation/rörelse, så jag tycker att krav på kunskap och för att redovisa öppet vad de håller på med är det minsta man kan ha. Lite jobbigt ska det vara, men det ska absolut inte låta skrämmande. Då kan vi tänka på hur vi presenterar oss, hur vi följer upp med dem och även språket i dokumentet. Det förstår jag… Men på vilket sätt tycker du att det kan bli centraliserat?

Hela idén e ju en fortsättning på dumpstring. Hur de som dumpstrar kan dela mellan sig och andra som vill äta maten på bästa sätt. Vi har sett till o få aktivt godkännande från de som jobbar på butiker, och ordnat ställen där vi kan dela maten. Varför ska det va en strikt skillnad mellan att antingen göra något själv eller va med i projektet? Och varför ska alla i föreningen behöva veta vad alla gör? Räcker det inte att någon pratar med någon och sen växer idén organiskt?

Tror det är väldigt viktigt med just språket, t.ex. mkt bättre med guide än villkor, och att vi är välkomnande, inte ställer krav för att ens få va med.

Varifrån kommer den här idé? Menar du att folk måste vara på forumet? Det är helt enkelt för att öka samverkan och koordinering mellan människor som är intresserad av samma sak och för att undvika problem som du sett själv och som startade hela tråden.

Nej, det räcker inte. Idén växer inte organiskt av sig själv utan det görs genom aktivt organisering. Varför tror du att Foodsharing har fått så stor genomslag i Tyskland? Det var både för att de tillät människor ta eget initiativ (det du betonar och som jag också vill uppmuntra), men också för att de satt ramar på hur det ska ske och kopplade ihop människor genom sin plattform.

Att vi bestämmer villkor och rutiner för att tala i Solikyls namn med butiker är en förutsättning för att öka drastiskt allas chans att få flera samarbete. Annars kan vi bara rekommendera att de kör samma koncept på egen hand och hoppas på att de ska lyckas. Visst, det är en väg. Då kan vi avskaffa föreningen också. Men jag föredrar istället att folk är förberedda innan de tar första kontakt med en butik.

OK, du vet mer än jag. Jag ställde frågor av en anledning(du får gärna utveckla dina svar mer). Ja, jag har sett det problemet, och det är en rimlig lösning i det fallet. Vi kommer inte ifrån att det är avskräckande att prata med nån första gången som vill engagera sig, och kräva att denna registrerar sig på ett forum och kommer på ett möte innan den kan göra det vi gör… inte för alla, men för vissa

Jag menar inte att jag har rätt och du har fel, men tycker det är viktigt att diskutera.

1 gillning

Jag tycker likadant! Det är bara bra att du tar upp sådana frågor, de är kanske de viktigaste inom Solikyl och måste diskuteras om och om igen och vi måste utvärdera den processen hela tiden tycker jag. Så det kan mycket väl vara att dessa krav hindrar folk från för att engagera sig, då får vi känna av och ta bort dem (kraven) sedan. Jag är för att vi testar dem nu (vi kan bestämma officiellt på nästa styrelsemöte) och gör så att folk känner att det finns en struktur och att de får stöd, snarare än att det blir en jobbig process.

Kanske bra att lägga till på guiden att ambassadörer får ha en kontaktperson med erfarenhet som alltid ska finnas där som nån slags handledare