Uppstart Solikyl Kålltorp

Så jag fortsätter leta oavsett om kylskåpet från Hisingen halas in?

Yes! :slight_smile: Fast det kan vara mer av ett sidoprojekt där vi försöker etablera någon bra kontakt så att de kommer ihåg att de ska höra av sig till Solikyl innan de slänger något.

Just nu är det mer akut fråga om att lösa transport. Har ni eller känner ni någon som har tillgång till bil som vi kan låna antingen imorgon eller på fredag? En bil med krok, för vi kan fixa släpkärra, eller en större modell. De som donerar har lite bråttom.

Ska detta kylskåp alltså till Knuten direkt? För isf måste ju de informeras. Vad är det för mått på kylskåpet?

Ja, om det är möjligt så kan det köras direkt till Knuten. Vi vet inte måttet men om det inte passar så finns det ett annat i Gamlestan som passar och då kan vi bara byta ut.

Kylskåpet som donerats av en skola i Hisings Kärra, står nu på Cykelköket Gamlestan. Tyvärr är höjden på det 175 cm.

Dagens hjälte är Jack som ställde upp med transporthjälp när ingen annan kunde. Jag la ut med cash för transporten av kylen.
Peace

1 gillning

Så här ligger det till nu med ICA: Butikschefen var fortfarande osäker på frågor om ansvar/matsäkerheten osv så jag vidarebefordrade ett väldigt tydligt svar jag fick från Miljöförvaltning om detta som man kan läsa i en annan tråd. Jag ringde honom nu och han sa att han har inte hunnit titta på det eftersom han hade mycket annat att göra och prioritera, men lovade att han skulle titta på det och höra av sig. Vi kan bara vänta nu.

Vad är klar på Knuten? Om jag förstått rätt, vi har fått tillgång till en cykelkärra, men Anne Marie visste inte hur man kunde koppla den till en cykel, kanske Tomasz kan hjälpa med detta. Elin har fått tag på en tidningsvagn och det finns (finns det fortfarande, @Andrea ?) ett kylskåp att hämta i området.

Sakta men säkert… :slight_smile:

Jag har i alla fall en cykelvagn hemma hos mig, om det är den du syftar på (man skruvar fast den på cykelns hjul). Och jag har hittat lås åt den så vi kan ha den vid knuten om vi vill slippa ha mig som mellanhand. Har kylskåpet vid Gothia inte hämtats?

1 gillning

Jag hörde iaf inget mer om kylskåpet hos Gothianen om det var det du avsåg. Vad var det för höjd och djup på det?

Det kylskåp som jag fick på kroken via inlägg i lokal FB-grupp var för högt för att passa in på Knuten så jag släppte det.

Jag tycker överlag att det börjar lite jobbigt att ha konversation om Solikyl Kålltorp både här och via mejl. Jag skulle föredrag om vi valde ett av sätten och höll oss till det. Vad tycker ni om det, @bruno och @Elin?

Det har varit svårt att hitta transport, men @disa sa till mig igår att hon kanske hade möjlighet att hämta kylskåpet om det finns kvar.

Jag skulle välja forumet, så att flera kan läsa och mer spontant samverka eller erbjuda hjälp. Om det är mer känslig/privat information då kan vi skicka direkt meddelande till varandra här eller via mejl.

1 gillning

Jag har inte alls varit inblandad i det kylskåpet, utan det var @Elin som fick nys om det. Jag fick intrycket att det var tvunget att hämtas i torsdags (eller var det förra torsdagen?) men kolla med E om det fortfarande finns tillgängligt.

Problemet med att välja forumet är att all info som då kommer från AM på Knuten och som behöver besvaras via henne, ändå måste gå via mejl, och då blir det dubbelgrej att posta här också. Men jag håller så klart med dig om att det hade varit trevligt om allt kunde ligga på på forumet så att folk kan hålla sig uppdaterade.

Jag är just nu lite frustrerad över att kommunikationen inte funkar så bra med alla inblandade parter, men jag vet tyvärr inte hur vi ska lösa det.

Ha en fin lördag!

Jag skickade förfrågan om det gick en annan dag än torsdag: svaret blev fredag (jag sa så mycket på karrot) så jag vet inte ifall de skrotade det när ingen dök upp eller om det finns kvar.

Hej! Jag bor i kålltorp och vill gärna hjälpa till! Jag har egen kombi-bil med drag, och studerar så är relativt tillgänglig om något kylskåp skall hämtas. :slight_smile: Ska försöka hålla mig uppdaterad här i tråden. Vad roligt att solikyl blir större!

2 gillningar

Men åh, vad roligt! Välkommen! Och underbart också att du har en bil med dragkrok - det kommer säkert komma väl till pass.

Jag tänker att det kanske vore på sin plats med ett möte så att vi som vill engagera oss i Kålltorpskylskåpet får träffas. Vad säger ni, @Elin och @bruno? Har nu lust/möjlighet med det nån kväll?

1 gillning

Nu har jag skickat ut en inbjudan till möte om Solikyl Kålltorp med en datumomröstning till David, Elin, Liselott samt Bruno. Om någon annan här vill vara med på mötet så är ni givetvis välkomna. Hör isf av er till mig här så får ni länk till omröstningen.

Mycket bra Andrea! Jag lägger in när jag kan på Doodle så fort jag vet hur min kalender ska se ut nästa vecka

1 gillning

Tack för trevligt möte. Nu har även jag hittat hit till forumet @Andrea , @Bruno , @David.L

2 gillningar

Nu har det gått en vecka sedan jag skickade mejl sist till ICA och inte fått svar. Det känns inte kul… Ska jag ringa då?

Så himla tråkigt att han inte svarar!

Ärligt talat så vet jag inte vad jag vill föreslå att du ska göra, för jag har inte träffat honom och har därmed svårt att mentalisera honom. För det kan ju vara som så att han skulle uppskatta att du ringer ist.f. att vänta på att han ska ta sig tid att svara mejlledes, men det kan ju lika gärna bli som så att han slå bakut om vi ligger på för mkt.

Jag undrar nästan om vi kanske ska vänta en vecka till iaf. Vad tror ni om det?

Antingen ringer jag en gång till (imorgon eller på måndag), eller så kanske kan du Andrea svara sista mejlet som jag skickade, där du står på kopia, och fråga huruvida vi har bestämt ett datum för ett möte eller inte. Det blir som en påminnelse

Andrea och jag ska gå på möte med ICAs butikschef på fredag. Bra tajming, eftersom vi kan diskutera och planera dagen efter på Solikyls möte. Alla som följer tråden här är välkomna förresten!